Iranian Futurist 
Iranian Futurist
Ayandeh-Negar
Welcome To Future

Tomorow is built today
در باره ما
تماس با ما
خبرهای علمی
احزاب مدرن
هنر و ادبیات
ستون آزاد
محیط زیست
حقوق بشر
اخبار روز
صفحه‌ی نخست
آرشیو
اندیشمندان آینده‌نگر
تاریخ از دیدگاه نو
انسان گلوبال
دموکراسی دیجیتال
دانش نو
اقتصاد فراصنعتی
آینده‌نگری و سیاست
تکنولوژی
از سایت‌های دیگر


اسطوره جدید و آینده سیاسی عربستان سعودی

اگر عضو یکی از شبکه‌های زیر هستید می‌توانید این مطلب را به شبکه‌ی خود ارسال کنید:
Twitter Google Yahoo Delicious بالاترین دنباله

[08 Jul 2022]   [ -]



کشورهای معدودی تا به حال دستخوش تحولات شگرف مانند عربستان سعودی شده اند. ولیعهد محمد بن سلمان تنها در چند سال هنجارها و انتظارات فرهنگی در پادشاهی را به کلی تغییر داده است. اکنون او در حال بازنویسی روایت ملی است، نقش اسلام را کنار گذاشته و بر ناسیونالیسم سعودی، تاریخ و خانواده سلطنتی تاکید می کند.

هفته گذشته کشور تعطیلات جدیدی را جشن گرفت، روز تأسیس. این کشور سال 1727 را به عنوان مبدأ تاسیس عربستان سعودی معرفی می کند. این به طور مستقیم روایت سنتی را به چالش می کشد، که از زمان تأسیس کشور مدرن در سال 1932 جشن گرفته شده است، که سال 1744 را به عنوان لحظه تاسیس معرفی می کند.

در سال 1727، طایفه آل سعود امارت درعیه را به تصرف خود درآورد که تمرینی برای قدرت سیاسی و نظامی بود. در مقابل، تاریخ 1744 یادبود اتحاد بین آل سعود و واعظ اسلام گرا تندرو محمد بن عبدالوهاب است.

تفسیر تحت اللفظی و تقلیل گرایانه او از اسلام که امروزه به عنوان «وهابیت» شناخته می شود، عملاً دین دولتی بوده و مبنای اصلی ادعاهای اقتدار داخلی و رهبری اسلامی جهانی بوده است.

همه اینها در زمان ولیعهد محمد و پدرش ملک سلمان به سرعت کنار گذاشته شد.

در سال 2016، پلیس مذهبی امر به معروف و نهی از منکر، هراسان از اختیار عملی خود بر مردم سلب شد. و از زمانی که شاهزاده محمد بن سلمان در سال 2017 ولیعهد شد، تحولی خیره کننده در حقوق زنان، اختلاط جنسیتی، سرگرمی های عمومی و جشن میراث پیش از اسلام سعودی رخ داده است.

عوامل زیادی در بازی وجود دارد.

مانند بسیاری از کشورهای دیگر، عربستان سعودی روایتی ناسیونالیستی و پوپولیستی را با تاکید بر عربی سعودی بودن اتخاذ می کند که بر نگرانی های داخلی در مورد مسائل مذهبی و اسلام گرایی تاکید می کند.


اما تغییر مرکزیت اقتدار دینی نیز باید برای تسهیل گذار به اقتصاد پس از انرژی محقق شود . شهروندان سعودی باید از نقش تولیت بخش های دولتی نفتی فاصله گرفته و به شهروندانی ثروت ساز تبدیل شوند. و این نمی تواند بدون آزادی شخصی بیشتر انجام شود، به ویژه برای زنانی که اکنون اجازه کار، رانندگی و فعالیت با استقلال بسیار بیشتری دارند.

عربستان سعودی تصمیم گرفته است تا گردشگری و سرگرمی را به دومین بخش بزرگ اقتصاد پس از نفت ارتقا دهد. بخشی از این تلاش برای گردشگری داخلی است، تلاشی برای منصرف کردن سعودی‌ها و مصرف پول آنها با خروج از کشور هر بار که می‌خواهند از زندگی شان لذت ببرند. اما این مکان برای گردشگری بین المللی غیرمذهبی نیز هست. حتی این گمانه‌زنی وجود دارد که الکل می‌تواند در مکان‌های خاصی برای ترویج آن صنعت قانونی شود.

برای محافظه کاران مذهبی اسلام گرا که عادت به تسلط بر آداب و رسوم اجتماعی دارند، همه این تغییرات تنفر برانگیز است. اما اندازه آنها به طرز چشمگیری کاهش یافته است. و اکنون حتی نقش آنها در روایت هویت ملی به سرعت از طریق روز تأسیس و بازنویسی تاریخ عربستان در حال محو شدن است.

این آزادسازی اجتماعی قابل توجه و تنوع اقتصادی برنامه ریزی شده با محدودیت و سرکوب سیاسی به همان اندازه شدید همراه است.

چنین دگرگونی هایی، به ویژه هنگامی که توسط پادشاهان جوامع سنتی تحمیل می شود، اغلب نیروهایی را آزاد می کند که حاکمان قادر به مهار آنها نبودند. نمونه‌هایی از خاندان سلطنتی که در پی چنین تغییراتی سرنگون شدند عبارتند از هایله سلاسی در اتیوپی در سال 1974 و شاه ایران پنج سال بعد.

ملک سلمان و شاهزاده محمد بن سلمان برای مهار و محدود کردن تهدید واکنش های سیاسی، قدرت را شدیداً متمرکز کرده و مخالفان را بی رحمانه سرکوب کرده اند.

عربستان سعودی دیگر شبیه رژیم حامی نئوفئودالی گذشته و دیگر پادشاهی های عرب خلیج فارس نیست. قدرت به طور سنتی در بخش های مختلف خانواده سلطنتی پراکنده بود. اکنون اقتدار در دستان شاه و ولیعهد و گروه کوچکی از مقامات و مشاوران متمرکز شده است.

این با امواج سرکوب سیاسی همراه شده است که شامل بازداشت در هتل ریتز کارلتون ثروتمندان و سرشناس سعودی، قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار در سال 2018 در کنسولگری عربستان در استانبول، بازداشت و سوء استفاده از فعالان حقوق بشر و زنان و فضایی از وحشت، به‌ویژه در میان نخبگانی که تحت نظم قدیم شکوفا شده‌اند و بنابراین ممکن است در برابر تغییر مقاوم‌ترین باشند.

همانطور که سلطان العامر، دانشمند علوم سیاسی سعودی، اشاره می کند، روایت ناسیونالیستی جدید سعودی از نظر اجتماعی فراگیرتر از روایت قدیمی وهابی است، اما از نظر سیاسی نیز اقتدارگرایانه تر است.

این خلاصه قماری است که شاهزاده محمد بن سلمان انجام می دهد: اینکه او می تواند کشورش را از نظر فرهنگی و اقتصادی به طور ریشه ای آزاد کند اما با تمرکز قدرت و اقتدار در دستان خود در قدرت بماند. این یکی از جسورانه ترین پروژه های سیاسی در جهان است. همچنین یکی از خطرناک ترین است.


در 27 ژانویه، ملک سلمان بن عبدالعزیز فرمان سلطنتی صادر کرد که 22 فوریه را به عنوان روز ملی به نام "روز تاسیس" نامگذاری کرد. این روز مصادف با سالگرد «آغاز عصر امام محمد بن سعود و تأسیس اولین دولت سعودی» است که بنا به دستور سلطنتی در فوریه 1727 تأسیس شد. چند روز پس از اعلام، نماد تصویری هویت این رویداد راه اندازی شد، که در مرکز مردی است که بنری در دست دارد که با چهار نماد احاطه شده است. اولین نماد خرما است که نشان دهنده زندگی، رشد و سخاوت است. دوم نماد مجلس است که نشان دهنده وحدت و وفاق اجتماعی و فرهنگی است. و سوم، اسب، نماد جوانمردی و پهلوانی است که شاهزادگان و دلاوران دولت نشان می دهند. آخرین نماد بازار است که نشان دهنده تحرک اقتصادی، باز بودن و تنوع است.

این رویداد از اهمیت سیاسی بالایی برخوردار است، زیرا نشان دهنده گسست رادیکال با وهابیت و نفوذ سیاسی آن است که پروژه های سیاسی متوالی عربستان را از سال 1744 مشروعیت بخشید. این را می توان از خود هویت بصری دریافت. در حالی که عبارت «لا اله الا الله و محمد رسول الله» در وسط پرچم عربستان قرار دارد، از خالی بودن بنر وسط نماد جدید تعجب می کنیم. علاوه بر این، در حالی که نمادها به تاریخ، فرهنگ، اقتصاد و زندگی اشاره دارند - دین به طرز قابل توجهی بدون نماد باقی مانده است. با این حال، آشکارترین گام برای نشان دادن گسست از روایت سیاسی وهابی یا اسطوره که قبلاً با داستان آل سعود همسو بود، انتخاب آغاز سلطنت محمد بن سعود، جد بزرگ آل سعود بود. سلسله آل سعود به عنوان لحظه تأسیس اولین دولت سعودی. انتخاب سال 1727 به جای 1744 به عنوان سال تاسیس دولت نه تنها اسطوره سیاسی وهابیت را در هم می شکند، بلکه اسطوره سیاسی جدیدی را نیز پایه گذاری می کند.


دولت سعودی و اسطوره سیاسی وهابیت

اسطوره های سیاسی به روایت هایی اطلاق می شود که رهبران سیاسی برای مشروعیت بخشیدن به نهاد سیاسی خود یا هر یک از سیاست های آن تدوین و ترویج می کنند. اسطوره ها از این جهت شبیه به تاریخ هستند که با گذشته سروکار دارند. با این حال، تفاوت آنها در این است که تاریخ به دنبال درک هر چه دقیقتر گذشته است، در حالی که اسطوره های سیاسی برای خدمت به نیازهای سیاسی زمان حال به کار می روند. «اسطوره» خواندن آنها لزوماً به این معنی نیست که آنها تخیلی یا توهم هستند. اسطوره های سیاسی اغلب حاوی عناصری از حقایق تاریخی هستند، اما آنها به شیوه ای بسیار گزینشی ارائه می شوند.

اسطوره سیاسی وهابیت به این روایت اشاره دارد که اولین دولت سعودی از پیمانی که بین محمد بن عبدالوهاب و محمد بن سعود در سال 1744 بسته شد تشکیل شد. به عنوان یک مصلح دینی و ارائه آموزه های خود به عنوان تلاشی برای بازگشت به صدر اسلام. و اینکه او بین چندین شهر در شرق و مرکز عربستان در جستجوی حمایت و حمایت سیاسی حرکت کرد. پس از چندین تلاش ناموفق، در سال 1744 تصمیم گرفت به درعیه که در آن زمان توسط محمد بن سعود اداره می شد، سفر کند. هنگامی که آن دو با یکدیگر ملاقات می کنند، عهد می بندند که محمد بن سعود به محمد بن عبدالوهاب در گسترش تعالیم دینی خود کمک کند و در مقابل، محمد بن عبدالوهاب متعهد می شود که او را به نفع رقبای سیاسی خود رها نکند.


این اسطوره سیاسی با به تصویر کشیدن حکومت به عنوان ابزاری ضروری برای اجرا، اشاعه و حفاظت از اسلام در نسخه وهابی آن، به دولت سعودی مشروعیت می بخشد. درست است که این اسطوره در تئوری، دولت سعودی را در رابطه با پیام وهابی در جایگاهی تابع قرار می دهد، اما به آن جایگاه الهی می دهد و همچنین آن را از تحمل مسئولیت های تاریخی ناشی از توافقات سعودی مبرا می کند. رهبری با نخبگان مختلف محلی در دوره تشکیل دولت در اوایل قرن بیستم به پایان رسید. همچنین زرادخانه نظری قدرتمندی را برای مقاومت در برابر فراخوان‌های مشارکت سیاسی و دموکراسی‌سازی برای دولت فراهم می‌کند. از نظر تاریخی، این اسطوره اسلامی به ملک عبدالعزیز آل سعود، بنیانگذار عربستان سعودی امروزی، مزیت رقابتی در برابر رقبای خود در طول فرآیند اتحاد پادشاهی داد. زیرا این رقبا یا به قبایل قدرتمندی مانند خاندان راشد تعلق داشتند یا از نسب پیامبر اسلام مانند اشراف حجاز بودند. ملک عبدالعزیز چون هیچ یک از این دو مزیت را ندارد، با معرفی آن به عنوان یک پروژه سیاسی در خدمت وهابیت به عنوان ناب ترین شکل اسلام، حکومت خود را مشروعیت بخشید. ملک عبدالعزیز در سخنانی که در سال 1929 در حجاز تازه الحاق شده ایراد کرد، از زدن برچسب "وهابیون" خودداری کرد و گفت: "آنها ما را وهابی می نامند، این یک اشتباه ظالمانه است... ما طرفدار یک فرقه جدید یا یک فرقه جدید نیستیم. عقیده... محمد بن عبدالوهاب چیز جدیدی نیاورد... عقیده ما عقیده سلف است، صالحانی که در کتاب خدا و سنت رسولش آمده و پیشینیان صالح بر آن بودند.

تا همین اواخر، اسطوره وهابیت روایت ثابتی بود که بسیاری از اعضای خاندان سلطنتی آن را تکرار می کردند. هنگامی که ملک فهد بن عبدالعزیز در سال 1992 فرمان سلطنتی خود را مبنی بر ایجاد اولین سند قانون اساسی پادشاهی، قانون اساسی حکومت، صادر کرد، در این مناسبت سخنرانی کرد که در آن گفت: «در تاریخ معاصر، اولین دولت سعودی تأسیس شد... زمانی که دو مرد بر آن توافق کردند... امام محمد بن سعود و شیخ محمد بن عبدالوهاب. در مارس 2011، در جریان خیزش‌های بهار عربی، ملک سلمان بن عبدالعزیز، زمانی که فرماندار ریاض بود، در دانشگاه اسلامی مدینه که در دهه 1960 تأسیس شد، سخنرانی کرد با عنوان «مبانی تاریخی و فکری پادشاهی». برای گسترش وهابیت در سطح جهان. این سخنرانی بعداً در کتابی منتشر شد که توسط خانه ملک عبدالعزیز، مؤسسه اصلی آرشیوی کشور منتشر شد. در این سخنرانی ملک سلمان نیز همین داستان را تکرار کرد و در جمع حضار علمای فقه اسلامی گفت: «بیعت تاریخی بین امام محمد بن سعود و شیخ محمد بن عبدالوهاب بر اساس روش قانونی صورت گرفت... بیعت تا امروز به سنگ بنای حکومت سعودی تبدیل شده است. سپس در دفاع از وهابیت ادامه داد: «در اینجا از همه دعوت می‌کنم که به میراث شیخ محمد بن عبدالوهاب برگردند و هر چیزی را که با کتاب و سنت مطهر پیامبر مخالفت می‌کند، در لابه‌لای آن جستجو کنند و آن را نخواهند یافت. "

علاوه بر این اظهارات سلطنتی، دوره های تاریخ عربستان سعودی این اسطوره اساسی را برای دهه ها مورد مطالعه قرار داده اند، زیرا دانش آموزان سعودی برای اولین بار با آن در کتاب های تاریخ کلاس ششم مواجه می شوند. به عنوان مثال، در برنامه درسی منتشر شده توسط وزارت آموزش و پرورش در سال 2008، این داستان در فصل سوم با عنوان «ندای شیخ محمد بن عبدالوهاب» ذکر شده است. شرح حال این عالم دینی و مروری بر آموزه های دینی وی است. گزارشگر همچنین در آن می‌گوید: «هنگامی که شیخ محمد وارد درعیه شد، شاهزاده محمد بن سعود با او ملاقات کرد و از او استقبال کرد. و سوگند یاد کردند که از توحید حمایت کنند و با دشمنان آن جهاد کنند... و با این کار اولین دولت سعودی آغاز شد. این متن سال 1157 هجری قمری (1744 میلادی) را به عنوان سال پایه گذاری شامل می شد که در تمرین «درست یا غلط» در پایان فصل برای آزمایش دانش دانش آموزان از پاسخ صحیح گنجانده شد.


مرگ وهابیت و تولد اسطوره ای جدید

تا زمانی که این نقش مهم اسطوره وهابی در مشروعیت بخشیدن به دولت سعودی را به یاد نیاوریم، عمق و اهمیت گسست رادیکال ناشی از فرمان سلطنتی مربوط به روز تأسیس، روشن نمی شود. انتخاب آغاز عصر محمد بن سعود به عنوان لحظه تأسیس دولت، اسطوره جدیدی را پایه گذاری می کند که محمد بن عبدالوهاب و جنبش او جایی در آن ندارند. به طور واضح، اسطوره وهابی تنها اسطوره مورد استفاده دولت سعودی نبود، بلکه همیشه اسطوره اصلی بود. در طول تاریخ مدرن دولت سعودی، دولت با تکیه بر عناصر متعدد ایدئولوژی های رقیب مانند ناسیونالیسم عربی، سلفی گری ، اخوان المسلمین، توسعه گرایی و انسان گرایی، خود را مشروعیت بخشیده است. با این حال، دولت هرگز از اسطوره وهابی خود دست برنداشت. همین امر در مورد شبکه ها و نهادهای وهابی در سیاست عربستان سعودی نیز صدق می کند که نفوذ آنها بالا و پایین بود، اما همیشه حضور داشتند. حتی در برخی از لحظات، نقش محوری ایفا کرد، مانند حمایت از ملک فیصل بن عبدالعزیز هنگام سرنگونی برادرش ملک سعود در سال 1964، و مشروعیت بخشیدن به تصمیم ملک فهد برای میزبانی از نیروهای آمریکایی در طول جنگ خلیج فارس.

تفاوت با آنچه امروز اتفاق می‌افتد در این است که رها کردن عمدی این روایت بنیادی است. محو رسمی وهابیت یک روند مستمر است و محدود به اعیاد ملی و روایات رسمی نیست. در برنامه درسی دیگر نامی از محمد بن عبدالوهاب وجود ندارد. در سطح نهادی، کار ریاست عمومی کمیسیون امر به معروف و نهی از منکر به حالت تعلیق درآمده و فهرستی با سلیقه عمومی سکولارتر جایگزین شده است. در حال حاضر تغییرات مشابهی در سایر نهادها مانند وزارت امور اسلامی، شورای عالی رتبه و وزارت آموزش و پرورش در حال انجام است. و زمانی که نظام های چهارگانه و نظام کیفری مجازات های تعزیری تغییر کند ، احتمالاً تکیه قوه قضاییه به قانون اسلامی وهابی و سوابق آن کاهش خواهد یافت.

دولت عربستان سعودی در تغییر اسطوره های سیاسی خود مستثنی نیست. این در ماهیت اسطوره های سیاسی است که باید به چالش کشیده شود و دوباره فرموله شود. با این حال، از میان همه گزینه‌های ممکن، گزینه‌ای انتخاب شد که دولت سعودی را از جایگاه خود به عنوان دست نشانده مأموریت وهابی حذف و بدون هیچ شریکی در خط مقدم قرار دهد. در همان روز، فرمان سلطنتی در روز تأسیس صادر شد، خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، طبق معمول، گزارشی شبیه به عقیده رایج را منتشر کرد که در آن اسطوره سیاسی جدید خلاصه شده بود.

نقطه شروع داستان جدید هویت عربستان 200 سال قبل از اسلام آغاز می شود، زمانی که قبیله بنی حنیفه، که خانواده آل سعود به آن تعلق دارند، در مرکز عربستان ساکن شدند. هزار سال بعد، در سال 1446، مانی المرادی، سیزدهمین پدربزرگ حاکم فعلی، ملک سلمان، شهر درعیه را تأسیس کرد. مانند روم باستان، درعیه به عنوان یک دولت شهر توصیف می شد که در طول زمان به آرامی گسترش می یافت. در سال 1727، محمد بن سعود، از نوادگان مانی المریدی، اولین کشور سعودی را تأسیس کرد. از آن لحظه به بعد، دولت های دوم و سوم سعودی به عنوان اپیزودهایی در سه قرن تداوم سیاسی معرفی می شوند. بر اساس این مقاله، این داستان «نشان می‌دهد که نهاد حکومت و نظام دولتی تا چه اندازه در عربستان سعودی برای بیش از سه قرن استوار شده است»


اسطوره جدید و آینده سیاسی عربستان سعودی

همانطور که قبلا ذکر شد، اسطوره های سیاسی برای خدمت به نیازهای سیاسی زمان حال تولید می شوند. برای درک آنچه که اسطوره سیاسی جدید برای حال و آینده سیاسی عربستان سعودی فراهم می کند، مفید است که تفاوت آن با اسطوره وهابی از نظر کارکرد سیاسی مفید باشد. اول اینکه اسطوره سیاسی جدید از نظر اجتماعی بازتر از اسطوره وهابی است. فرصت‌هایی برای تعلق به بسیاری از گروه‌های اجتماعی که در اسطوره سیاسی وهابی حذف شده‌اند، مانند شیعیان، اسماعیلیان، صوفی‌ها و زنان، و نیز هویت‌های منطقه‌ای و گروه‌های سکولار را فراهم می‌کند. این گشودگی اجتماعی در سیاست‌های یکپارچه‌ای مختلف که توسط دولت در قبال این گروه‌ها اتخاذ می‌شود، و به رسمیت شناختن و جشن گرفتن رسمی تنوع اجتماعی و منطقه‌ای منعکس می‌شود.

تفاوت دوم این است که اسطوره جدید از نظر سیاسی بیشتر از اسطوره وهابی حذف گرا است. درست است که اسطوره وهابی یک قرارداد اجتماعی لیبرال نبود، بلکه معاهده ای بود که محدودیت هایی را برای قدرت سیاسی دولت، هرچند نه دموکراتیک، تعیین می کرد. در مورد اسطوره سیاسی جدید، این اسطوره حکومت را به آنچه توماس هابز در "لویاتان" به عنوان "خدای فانی ... که ما ... امنیت و امنیت خود را مدیون او هستیم" تبدیل می کند. در این نوع از اسطوره‌های سیاسی بنیادی، عدالت با اراده حکومت برابری می‌کند و معنای دیگری در خارج از آن قلمرو ندارد.

مراجع

https://agsiw.org/ar/the-saudi-founding-day-and-the-death-of-wahhabism-arabic/
https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2022-03-02/saudi-crown-prince-mbs-is-rewriting-history-to-shrink-islamic-past

مطلب‌های دیگر از همین نویسنده در سایت آینده‌نگری:


منبع:


بنیاد آینده‌نگری ایران



شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۷ آوریل ۲۰۲۴

ستون آزاد

+ "زدن سر هشت پا" و حکایت "ببر کاغذی" رضا علوی

+ جهانِ پس از جنگ غزه  رضا علوی

+ آیا اسراییل بر نفت و گازغزه چیره خواهد شد ؟ رضا علوی

+ توتالیتریسم چیست؟ حسین مولا

+ گفتگو بارد هوش مصنوعی با حسین مولا حسین مولا

+ تفاوت مبارزه جوانان در زمان حکومت شاه ایران برای آزادی و دمکراسی با مبارزه جوانان کنونی برای آزادی و دمکراسی علیه جمهوری اسلامی چیست؟ گفتگو حسین مولا با بارد بزرگترین هوش مصنوعی گوگل

+ دو حادثه مهم  رضا علوی

+ جوانانیکه در جنبش زن زندگی آزادی شرکت کردن در چه سنینی بودند؟ Bard هوش مصنوعی

+ خود آموز دیکتاتورها رندال وود کارمینه دولوکا

+ موانع توسعه دموکراسی در خاورمیانه  دکتر امیر ساجدي

+ راز یک کشتار  رضا علوی

+ آیا غول خفته بیدار می شود ؟  رضا علوی

+ ریزش مداحان در این عاشورا رضا علوی

+ رهبر نقاب دار!  رضا علوی

+ بخش سوم : "لاریجانی ها " ؛ مردانی برای تمام فصول رضا علوی

+ حقوق زنان - کانون درگیری. فرهاد یزدی

+ آمریکا ؛ به کجا چنین شتابان ؟ رضا علوی

+ جهان و ایران در آغاز سال نو خورشیدی. فرهاد یزدی

+ نبرد برای نامزدی  رضا علوی

+ . 

+ ایران لیبرال فرهاد یزدی

+ روز جهانی زنان گرامی باد  گیتی پورفاضل

+ سالروز حمله روسیه به اوکراین فرهاد یزدی

+ کالبد شکافی" پرویز ثابتی" رضا علوی

+ سقوط محسن رنانی

+ فشار برملت ایران از دو سو. فرهاد یزدی

+ نشست واشنگتن – تلاش در راه ذلیل کردن جنبش ملی ایران فرهاد یزدی

+ الگوی روسی چپاول اموال ملی فرهاد یزدی

+ امنیت ملی – بخش دوم فرهاد یزدی

+ امنیت ملی در دهه سوم سده بیست و یکم فرهاد یزدی

+ آیا روسیه، جمهوری اسلامی را به عنوان متحد استراتژیک خود محسوب می کند؟ رضا علوی

+ منافع ملی و استقلال فرهاد یزدی

+ نقش "طنز" و شعار های "کاف دار" در جنبش انقلابی ایران رضا علوی

+ قشر میانه ایران مهرداد: یکی از همکاران سایت آینده نگر

+ دیگر چین به ایران اهمیت نمی‌دهد ! رضا علوی

+ نقش توازن قوا در جهان در خیزش ملی فرهاد یزدی

+ نیروهای مسلح در دو مقطع تاریخی فرهاد یزدی

+ تراژدی جمهوری اسلامی با مهسا امینی آغاز و با محسن شکاری پایان می‌یابد!  دکتر شیرزاد کلهری

+ دستاوردهای جنبش انقلابی ایران یکی از همکارن سایت آینده نگر از ایران

+ از خیزش اجتماعی تا انقلاب سیاسی فرهاد یزدی

+ پایان کار رژیم، تکیه بر عصای سلیمان شیرزاد کلهری

+ انقلاب سیاسی فرهاد یزدی

+ انقلاب مدرن ایران شیرزاد کلهری

+ ادامه خیزش اجتماعی – سیاسی ایران فرهاد یزدی

+ بیانیه شماره ۱ لیدرهای میدانی  لیدرهای میدانی

+ خیزش اجتماعی نسل جوان ایران فرهاد یزدی

+ اولویت پاسداری از یک پارچگی سرزمینی ایران فرهاد یزدی

+ با کمال تاسف و تاثر از در گذشت دوست نازنین مان محمد امینی .

+ اعتراضات مردم و راهکار های روی میز حکومت یکی از همکارن سایت آینده نگر از ایران

+ تعلل نیروهای مسلح فرهاد یزدی

+ آینده در کوتاه مدت فرهاد یزدی

+ سپاه پاسداران و نجات ایران فرهاد یزدی

+ رسالت انسان در برابر آزادی سعیده امین‌زاده

+ ایران – روسیه - اوکراین فرهاد یزدی

+ نیاز به زمان فرهاد یزدی

+ مبارزه مدنی و چرائی آن کیومرث صابغی

+ دو بازنده – یک برنده. فرهاد یزدی

+ نظام سیاسی در ایران آینده فرهاد یزدی

+ آیا بایدن در انتخابات ۲۰۲۴ کاندید خواهد شد ؟ رضا علوی

+ اسطوره سیاسی از دموکراسی آمریکا تا اقتدار گرائی چین پرفسورجیم دیتو

+ اسطوره جدید و آینده سیاسی عربستان سعودی -

+ فرمان فرمایی روسیه بر نظام اسلامی فرهاد یزدی

+ دگرگونی قدرت در کانون نظام فرهاد یزدی

+ برجام در تاریکی رضا علوی

+ برای مام زمین در روز زمین فرهاد یگانه‌

+ تکرار تاریخ، نابودی محتوم دیکتاتورهای بزرگ به دست خودشان است فرهاد یگانه‌

+ چرا رابطه کشورهای غربی و روسیه پس از پایان جنگ سرد، به چنین کابوسی برای اردوگاه کشورهای غربی ختم شد؟ فرهاد یگانه‌

+ تاثیر جنگ اوکراین فرهاد یزدی

+ نوروزتان مبارک .

+ چیرگی «جبهه موافقت» بر «جبهه مقاومت» رضا علوی

+ نخبه گان یا پخمه گان در حکومت اسلامی  رضا علوی

+ رویا یا کابوس ؟ رضا علوی

+ خودکامگی  تیموتی اسنایدر

+ نگاهی بر موقعیت ایران در منطقه فرهاد یزدی

+ در باره انتخابات ۱۴۰۰ مجید / ایران

+ حسن هم از میان ما رفت گروهی از یاران دیروز، امروز و فردای حسن

+ در باره ظریف ... و میدان  مجید / ایران

+ نظام اسلامی و اردوی خاور بر علیه باختر فرهاد یزدی

+ چرا سازمانهای اطلاعا تی معتقدند که آینده جهان تیره و تار است ترجمه: کیومرث صابغی

+ تضمین حداقل درآمد یکسان برای تمام شهروندان. فرهاد طالع

+ قرار داد ۲۵ ساله ؛ ماندگاری حکومت یا ترکمانچای ؟ رضا علوی

+ سخنی با آقای مهاجرانی. محمد امینی

+ مذاکره غرب با نظام اسلامی فرهاد یزدی

+ هنر فاشیست نبودن ترجمه ناصر فکوهی

+ با ناسيوناليسم راه به جايي نمي‌بريم عظيم محمودآبادي

+ در آستانه چهل و دومین سالگرد انقلاب فرهادی یزدی

+ روز سياه  رضا علوي

+ مصباح یزدی ؛ معمار خشونت مقدس و طرا ح "کادرسازی " رضا علوی

+ حمله به ایران و یا حزب الله؟ فرهاد یزدی

+ تهدید از سوی قفقاز فرهاد یزدی

+ بهار آن سال و «بهار هر سال...» محسن یلفانی

+ بحران امنیتی و حکومت نظامیان فرهاد یزدی

+ جستجوی کار در ایران امروز 

+ سیاست دولت نوین آمریکا در منطقه فرهاد یزدی

+ اوباما برجام را آورد و ترامپ آنرا پاره کرد- چرا؟ مجید / ایران

+ ارزش های اندیشه های دکتر فاطمی  رضا علوی

+ مرگ نهائی رژیم  فرهاد یزدی

+ آتش افروزی در قفقاذ فرهاد یزدی

+ اندیشه چپ ، خادم غرب مهندس صلاح الدین همایون

+ تنگ تر شدن حلقه فشار فرهاد یزدی



info.ayandeh@gmail.com
©ayandeh.com 1995