Iranian Futurist 
Iranian Futurist
Ayandeh-Negar
Welcome To Future

Tomorow is built today
در باره ما
تماس با ما
خبرهای علمی
احزاب مدرن
هنر و ادبیات
ستون آزاد
محیط زیست
حقوق بشر
اخبار روز
صفحه‌ی نخست
آرشیو
اندیشمندان آینده‌نگر
تاریخ از دیدگاه نو
انسان گلوبال
دموکراسی دیجیتال
دانش نو
اقتصاد فراصنعتی
آینده‌نگری و سیاست
تکنولوژی
از سایت‌های دیگر


آناتومي ذهن آينده‌انديش

اگر عضو یکی از شبکه‌های زیر هستید می‌توانید این مطلب را به شبکه‌ی خود ارسال کنید:
Twitter Google Yahoo Delicious بالاترین دنباله

[16 Aug 2008]   [ سید علیرضا حجازی]

آینده انديشي در مقام یک فرایند ذهنی دارای آناتومی ویژه ای است که آگاهي از خاستگاه آن می تواند در پی بردن به ابعاد ناشناخته ی آینده اندیشی و پرورش ذهن های آینده گرا نقش شایان نوجهی داشته باشد. زیربنای آینده اندیشی نیز مانند هر فرایند ذهنی دیگری پدیدار شدن حالتی از ذهن است که آن را آگاهی می نامیم. بنابراین پیش از پرداختن به ذهن آینده انديش و تشریح آناتومی آن، شناخت آگاهی و ماهیت آن به عنوان یک وضعیت روانی امري ضروری است.

تاکنون تعاریف گوناگونی از آگاهی و کارکردهای ذهنی آن در انسان ارایه شده است. حتا گاهی ناخواسته تعریف آگاهی در دامنه ی امور دیگری نظیر دانایی قرار گرفته است. اما برای آن که بدانیم آگاهی چیست، ابتدا باید بدانیم آگاهی چه چیزی نیست. بر اساس آنچه كه جوليان جينز روان شناس، نويسنده و خالق اثر بي نظير ”خاستگاه آگاهي“ خاطر نشان ساخته است؛ باید بدانیم آگاهی رونوشتی از تجربه نیست، آگاهی ابزاري برای تبیین مفاهیم ضروری نیست، آگاهی لازمه ی یادگیری نیست، آگاهی برای تفکر لازم نیست، آگاهی برای خردورزی ضروری نیست؛ و از همه مهمتر این که حتا آگاهی برای همگان امری الزامی نیست! پس آگاهی چیست؟

اگر بدانیم آگاهی چه ویژگی هایی دارد، به درک بهتر ما کمک خواهد کرد. از میان ویژگی هایی که می توان برای آگاهی در نظر گرفت، مهمترین موارد اینها هستند: فضا سازی، گزینش، هویت مجازی، روایت پذیری، سازگاری.

در واقع آگاهی نوعی عمل است تا یک پدیده، منبع و یا کارکرد. آگاهی بر هر واکنش پذیری تاثیر می گذارد و با گزینش ویژگی های مربوط به یک موضوع، آن ها را در یک فضای مجازی روایت می کند و با هم سازش می دهد. آگاهی فقط بر مبنای پدیده های عینی قابل مشاهده شکل می گیرد. به بیانی دیگر در آگاهی هر چیزی تمثیلی است از چیزی که نخست در رفتار ما وجود داشته است. شاید رفتار آینده ما تمثیلی از گذشته باشد اما آیا می توانیم آینده محض یا مطلق را در رفتارهای گذشته خود و دیگران جستجو کنیم؟

وقتی می گوییم آگاه هستیم، در واقع در حال شبیه سازی یکی از حالت ها یا رفتارهای گذشته خود هستیم. اما آیا می توان پذیرفت آگاه ترین افراد، گذشته نگرترین افراد هستند؟ اگر بپذیریم هنگام تفکر پیرامون آینده مبانی آن را از گذشته قرض گرفته ایم، مطلب تا حدودی قابل هضم‎تر می شود.

اگر چه برخی معتقدند ذهن انسان برای اندیشه ورزی در خصوص امور آینده از گذشته کمک می گیرد، اما همیشه این گونه نیست. به بیانی دیگر ایده های آینده گرا همیشه به گذشته تکیه ندارند. این امر در رابطه با الهام هایی که ممکن است در یک مقطع زمانی مشخص به فردی القا شود و تصاویری از آینده را بدون هیچ گونه پیشینه ای از گذشته در ذهن او نقش ببندد، صدق می کند.

بسیاری از مخترعان و کاشفان نوآوری ها یا کشفیات خود را پیش از نوآوری یا کشف حتا در خواب هم ندیده بودند. از این رو نمی توانیم برای سابقه دار بودن آینده در گذشته حکم کلی صادر کنیم. تنها می توان پذیرفت که تصاویر آینده می توانند رگه هایی در گذشته داشته باشند، اما آفرینش آینده به گونه ای مستقل از گذشته صورت می‎گیرید و همراهی گذشته و آینده امری الزامی نیست.

بدین ترتیب باید پذیرفت که آگاهی از آینده به عنوان یک کارکرد ذهنی مستقل از گذشته بوده و در نهایت به یک اقدام منجر می گردد. این که ما از آینده آگاه شویم، هیچ تاثیری نمی تواند داشته باشد، جز آن که دست به کار شده و اقدامی را انجام دهیم. هنگامی که بدانیم در طول روز احتمال بارندگی وجود دارد، صبح هنگام خروج از منزل یک چتر همراه خود بر می داریم. بنابراین دانش آینده منشاء اقدام در زمان حال است. به همين شيوه یک سرمایه گذار با رصد در وضعیت آینده ی بازار از همین امروز سرمایه ی خود را در زمینه ای به کار می گیرد که در آینده بیشترین سود را برای او در پی داشته باشد.

دنیای پزشکی جایگاه ذهن را در مغز می داند و بخش هایی از مغز را به عنوان مسوول کارکردهای ذهنی انسان شناخته است. این که گفتیم ذهن آینده گرا می‎تواند تا حدودی با گذشته در ارتباط باشد، به دلیل توضیح پیرامون کارکردهای ذهن در مغز در ارتباط با گذشته و آینده است. ذهن انسان با درک گذشته می فهمد که در رابطه با رویدادهایی که گذشته اند، دیگر نمی تواند کاری انجام دهد، اما در مورد آینده این گونه نیست. یعنی بشر با درک فاصله زمانی میان آینده و حال و فهم این که فرصتی برای رسیدن به آینده در اختیار دارد، نسبت به برخی از رویدادهای آینده واکنش نشان داده و دست به اقدام هایی در حد توان خود می زند.

هنگامی که مغز انسان را در نظر می گیریم، بخش های گوناگونی در آن برای وضایف مختلف تعیین شده است. اگر آن بخش از مغز را که مربوط به اندیشه و تفکر می شود، در نظر بگیریم، می توانیم بگوییم اندیشه های گذشته و آینده هر دو در این بخش شکل می گیرند. بخش دیگری که مسوول اعمال و حرکات ارادی انسان است و در حقیقت کنترل کارکرد موتوری مغز را در دست دارد، با بخش تفكري در ارتباط است. اما تنها آن بخش از انديشه هاي بخش تفكري مي توانند روي بخش موتوري تاثير داشته باشند كه مربوط به زمان حال يا آينده باشند.

اگر يك فرد سالم را در حالت بيدار يا به اصطلاح خودآگاه در نظر بگيريم‏، اندام هاي حركتي ارادي او تحت كنترل بخش موتوري مغز قرار دارند. هر انديشه اي كه در زمان حال يا آينده در ذهن فرد شكل بگيرد، مي تواند بر اين بخش اثر بگذارد و موجب انجام حركتي توسط او شود. اما انديشه هاي مربوط به گذشته نمي توانند چنين تاثيري داشته باشند. تنها آن بخش از حافظه كه رويدادهاي حسي را در خود ثبت و ضبط كرده است، مي تواند سبب برخي كاركردهاي غير ارادي در شخص شود. به عنوان نمونه هنگامي كه فرد تصوير يا نام ليموترش را در ذهن خود تداعي مي كند، بزاق دهان او به گونه اي خودكار ترشح مي شود و نمي تواند كنترل ارادي چنداني روي اين واكنش طبيعي داشته باشد. اما در خصوص كاركردهاي ارادي موضوع به شكل ديگري است، يعني انديشه هاي حال يا آينده مي توانند محرك اقدام هاي كنوني فرد باشند.

اما آينده انديشي چه فرايندي را در ذهن طي مي كند؟ روان شناسان معمولاً دو روش اصلي را در خصوص آينده انديشي در نظر مي گيرند: آينده انديشي ”با“ و ”بدون“ پس زمينه هاي ذهني. به بياني ديگر انديشه هاي آينده گاهي اوقات برخوردار از پس زمينه هاي ذهني هستند و گاهي نيز فاقد چنين پس زمينه هايي هستند. در هر دو مورد ”گزينش“ يا ”انتخاب فردي“ نقش مهمي دارد و بر اساس انتخاب ماست كه آينده و به بيان بهتر ”آينده ارجح“ شكل مي گيرد. بازخواني يك نمونه‎ي تاريخي مي تواند تصوير روشني را در اين خصوص در اختيار ما بگذارد.

از هنگامي كه بشر روياي پرواز را در ذهن خود مي پروراند، تنها پس زمينه ذهني كه از پرواز داشت، پرواز پرندگان در آسمان بود. بسياري از پيشگامان پرواز حتا داشتن ”پر“ را براي پرواز ضروري مي دانستند! چيزي مانند ”بال“ به پارادايم ذهني ثابت و هميشگي كساني كه پيرامون پرواز فكر مي كردند، تبديل شد. حتا برادران رايت نيز كه سرانجام اين انديشه را محقق ساختند، هر گاه مي خواستند براي كسي طرحي را كه در ذهن داشتند، روي كاغذ ترسيم كنند؛ نخستين چيزي كه مي كشيدند دو بال براي پرواز بود.

اما پيش از برادران رايت هنگامي كه تاثير بالارونده‎ي هواي گرم مورد درك قرار گرفت و به نيروي آن پي بردند، تني چند از مخترعان حاضر شدند پارادايم هميشگي بال را كنار بگذارند و به جاي آن چيزي مانند يك بالن را جايگزين كنند. اگر هدف بالارفتن و ارتقاع پيدا كردن از سطح زمين بود، بالن نيز مي توانست اين آرزو را برآورده سازد هر چند كه اين وسيله نيز محدوديت هاي ويژه‎ي خود را داشت. اما به هر حال اين رويا به واقعيت پيوست. اينك پرسشي كه مطرح مي شود، اين است كه كساني كه براي نخستين بار به ساختن بالن روي آوردند، چه تصوير يا پس زمينه‎ي ذهني قبلي از آن داشتند؟ اين همان آينده انديشي بدون پس زمينه‎ي ذهني است.

نكته ديگري كه در رابطه با تاريخ پرواز پيرامون بحث آينده‎انديشي جالب به نظر مي رسد، اين است كه مدت زماني كه صرف كشف و اختراع بالن شد به مراتب كمتر از هواپيما بود كه روياي به آسمان پريدن انسان را به تاخير انداخت. هدف تعيين خوبي يا بدي براي پس زمينه هاي ذهني نيست، بلكه تاكيد بر اين واقعيت است كه گاهي اوقات آينده‎هاي فاقد پس زمينه‎ي ذهني كه هيچ ريشه اي در گذشته ندارند و تنها بر پايه‎ي اكتشاف‎ها و تجربه‎هاي علمي شكل گرفته‎اند، مي‎توانند تاثيري سريعتر و بهتر بر پيشرفت جوامع بشري داشته باشند. از اين رو نبايد آينده را در لا به لاي تصاوير گذشته جستجو كرد، بلكه در فرايندي واقع نگر و پايه ريزي شده بر اساس كشفيات زمان حال و عصري كه در آن به سر مي بريم.



مطلب‌های دیگر از همین نویسنده در سایت آینده‌نگری:


منبع:


بنیاد آینده‌نگری ایران



پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ - ۲۱ نوامبر ۲۰۲۴

اندیشمندان آینده‌نگر

+ بسوی یک انسانیت متعالی: چشم انداز ویکتور وحیدی برای آینده ای سیاره ای  وحید وحیدی مطلق

+ جعبه ابزاری برای پیشبینی تام استندیج

+ ملافات با اَبر فن آوری  دانیل فراکلین

+ مشاغل آینده تا افق ۲۰۳۰ --

+ دغدغه زندگي خوب دکتر شهیندخت خوارزمی

+ نگاهی به جنبش روسری­ سوزان یکی از همکارن سایت آینده نگر از ایران

+ فکر کردن به آینده، آینده نگری نیست! رضاش

+ آن سوی سرمایه‌داری و سوسیالیسم الوین تافلر

+ هندبوک آینده پژوهی و جمع آوری کمک مالی برای موسسه آینده پژوهی در واشنگتن دی سی وحید وحیدی مطلق

+ آیا دموکراسی آینده ای دارد؟ ترجمه ویکتور وحیدی

+ بیانیه ماموریت و هواداری اندیشکده آینده های سیاره ای https://www.apfi.us

+ نقد کتاب فراسوی دانش: چگونه فنآوری، عصر آگاهی را به پیش می برد  وحید وحیدی مطلق

+ آینده ممکن و مطلوب سال 2050 وحید وحیدی مطلق

+ عقب ماندگی اجتماعی ایرانیان، دلایل و مسائل فرنود حسنی

+ جنگ اوکراین و آینده مشترک ما وحید وحیدی مطلق

+ مدل سازی ریاضی آینده تمدنی به طور کلی و بویژه انسان شناسی پیش نگر‎‎ وحید وحیدی مطلق

+ مهارت‎ های آینده و ضروری که باید داشته باشیم 

+ مقدمه ای بر آینده نگری مهندسین مشاور

+ شناسایی و درک نیروهای کلیدی تعیین کننده در مسیر رویدادهای آینده وحید وحیدی مطلق

+ نقد کتاب هلال، ویلیام،2021 ، فراسوی دانش چگونه فنآوری، عصر آگاهی را پیش می برد. وحید وحیدی مطلق

+ حکایت گربه‌ و سوسیس و سازمان‌های نوآور فرنود حسنی

+ برای مراسم روز جهانی آینده رضا داوری اردکانی؛

+ انسان خردمندتر می‌شود، پوپولیست‌ها بازندۀ اصلی بحران کرونا خواهند بود ماتیاس هورکس

+ سیاست در هیچ جای جهان مبتنی بر علم نیست  رضا داوری اردکانی

+ جامعه شناس دنیای جدید 

+ تکنولوژی‌های نوین و سرنوشت بشر دکتر شهیندخت خوارزمی

+ آینده پژوهی چیست و آینده های متفاوت کدام اند؟ وحید وحیدی مطلق

+ تحلیل محتوا و آینده نگری 

+ نگاهی به سوداگری با تاریخ محمد امینی دکتر شیرزاد کلهری

+ غربت علوم انسانی شاه کلید توسعه نیافتگی. دکتر شهیندخت خوارزمی

+ ماهیت و میراث فکری «آلوین تافلر» در گفت‌وگو با دکتر شهیندخت خوارزمی دکتر شهیندخت خوارزمی

+ دانایی به مثابه قدرت .خرد آینده‌نگری 

+ زیرفشارهای تمدن جدید له نمی‌شویم: گفتگو با شهیندخت خوارزمی  شهیندخت خوارزمی

+ انقلاب چهارم و کار ما هرمز پوررستمی

+ خوارزمی: تافلر کمک می‌کند در دنیای پرخشونت مأیوس نشویم دکتر شهیندخت خوارزمی

+ فناوری راهی برای رهایی از جنسیت؟ مریم یوسفیان

+ آشتی دادن جامعه با آینده، رسالت اصلی آینده پژوهی دکتر محسن طاهري

+ چهارمین موج تغییر  علی اکبر جلالی

+ در جست‌وجوی یحیی-- پیشگفتاری از دکتر شهیندخت خوارزمی 

+ برنامه حزب مدرن و آینده نگر – بخش دوم احمد تقوائی

+ ⁠⁠⁠به بهانه ی قاعدگی دکتر محسن طاهری

+ مهم ترین مولفه های برنامه یک حزب سیاسی مدرن کدامند ؟  احمد تقوائی

+ علت‌های اجتماعیِ استبداد و فساد نازنین صالحی

+ سخنراني پروفسور شهرياري و دكتر شهين دخت خوارزمي 

+ ظهور جامعه پساصنعتی دانیل بل

+ زیرفشارهای تمدن جدید له نمی‌شویم 

+ خردِ پیشرفت و توسعه رضا داوری اردکانی

+ آینده پژوهی و دغدغه هایش دکتر طاهری دمنه

+ تافلر:نگاه تازه به آينده 

+ سرمایه‌گذاری 80 میلیون دلاری بیل گیتس برای ساخت شهر هوشمند حمید نیک‌روش

+ آینده پژوهی و انواع آینده محسن گرامی طیبی

+ کتاب آینده پژوهی، پارادایمی نوین در برنامه ریزی، با تاکید بر برنامه ریزی شهری و منطقه ای علی زارع میرک آباد

+ اجتماع علمی قدرتمند مهمترین نیاز آینده پزوهی در ایران است احد رضایان قیه باشی

+ ایرانی‌ها و فقدان وجدان آینده‌نگر اجتماعی احد رضایان قیه‌باشی

+ ديدگاه‌های سه گانه درباره محركهای آينده نگاری. حسن کریمی فرد

+ استانداردهاي سواد اطلاعاتي. دكتر عشرت زماني

+ آینده نگری استر اتژی فناوری اطلاعات. دکتر امین گلستانی

+ خرد آینده نگری 

+ آینده نگری, برترین مزیت انسانی عباس سید کریمی

+ روش پس نگری در آینده پژوهی دکتر محسن طاهری دمنه

+ جان نقّاد و چشم باز مردم رضا داوری اردکانی

+ واقعیت مجازی و آینده آموزش دکتر محسن طاهری دمنه

+ اقتصاد به مثابه قلب تپنده مریم یوسفیان

+ قدرت تکنیک؛ آینده هم منم رضا داوری اردکانی

+ میل ذاتی تجدد به زمان آینده رضا داوری اردکانی

+ درگاه تخصصی آینده 

+ نسل جدید با بی وزنی مواجه است/ پیاده راه شهر رشت با نگاه آینده پژوهی ساخته شده است 

+ اساتيد ارتباطات:دكتر علي اسدي /بنيادگذاري سنجش افكار در رسانه ملي  

+ در عید نوروز، آینده را هدیه دهید  Vahid Think Tank

+ بسترهای فراگیر شدن طراحی صنعتی در ایران بر پایه الگوهای الوین تافلر 

+ روش‌های پیش‌بینی فناوری.  اندیشکده وحید

+ تاریخ تکرار نمی شود. الوین تافلر

+ آینده کسب و کار در سال 2030 - کتاب صوتی فارسی وحید وحیدی مطلق

+ سندروم یخچال فرنود حسني

+ هفت سازمان آینده پژوه ایرانی در سال 2016 

+ آينده‌پژوهي برآيند پيش‌بيني‌ناپذيري محيط است گفت‌وگو با دکتر سعید خزایی آینده‌پژوه و مدرس دانشگاه

+ آينده پژوهي: از قابليت فردي تا اجتماعي ياورزاده محمدرضا,رضايي كلج فاطمه

+ مبانی نظری و مورد کاوی های مختلف و متنوع  

+ اخذ مدرک حرفه ای آینده پژوهی به صورت حضوری و غیر حضوری از معتبرترین سازمان بین المللی  

+ آزمون های اندیشه ورزی در جهان حسین کاشفی امیری

+ دمینگ و ما صلاح الدین همایون

+ روش آﯾﻨﺪه ﭘﮋوه ﺷﺪن  ﺳﻌﯿﺪ رﻫﻨﻤﺎ

+ نقش هنر در آینده پژوهی الهام سهامی

+ الوین تافلر را بهتر بشناسیم دکتر شهیندخت خوارزمی

+ آیند هنگاری ملی جانشین برنامه های توسعه پنج ساله در علم، فناوری و نوآوری امیر ناظمی

+ پیشگفتار شوک آینده دکتر شهیندخت خوارزمی

+ آینده پژوهی کلید تحول درنقش های توسعه محور و راهبردی مدیریت منابع انسانی دکتر سید اکبر نیلی پور

+ نشست اندیشه 

+ آیا فناوری‌های همگرا آینده را تضمین می‌کنند؟ دکترمحسن رنانی

+ جامعه ای می‌تواند بحران‌هارا پشت سر بگذارد که دو وزیر آینده نگر «آموزش و پرورش» و «ارتباطات» آنرا اداره می‌کنند/ امروز «دانایی» است که قدرت می‌آفریند. جامعه شناسی هنر

+ گزارش برگزاری نشست «تاملی در ایده‌های آینده‌نگرانه تافلر» در گروه افواج 

+ دانایی به مثابه قدرت عاطفه شمس

+ فهم جامعه به کمک ژورنالیسم/ آثار تافلر نوعی جامعه‌شناسی مترویی‌ست 

+ خانیکی: نگاه تافلر نگرانی از آینده را کم کرد 

+ ‍ خلاصه سخنرانی جدید وحیدی مطلق درباره آینده قدرت ایران مدرس بین المللی فدراسیون جهانی آینده‌پژوهی  وحیدی مطلق

+ «آینده نگری» مهارتی سودمند برای مدیران 

+ پیش‌بینی‌های درست و نادرست آلوین تافلر کدام‌ بودند؟ BBC

+ الوین تافلر،آینده‌پژوه و نویسنده سرشناس آمریکایی در سن ۸۸ «‌۸۷»سالگی در گذشت. BBC

+ آینده جهان ، آینده زنان « مجله زنان امروز » مریم یوسفیان

+ آن سوی سرمایه داری و سوسیالیسم الوین تاقلر



info.ayandeh@gmail.com
©ayandeh.com 1995