Iranian Futurist 
Iranian Futurist
Ayandeh-Negar
Welcome To Future

Tomorow is built today
در باره ما
تماس با ما
خبرهای علمی
احزاب مدرن
هنر و ادبیات
ستون آزاد
محیط زیست
حقوق بشر
اخبار روز
صفحه‌ی نخست
آرشیو
اندیشمندان آینده‌نگر
تاریخ از دیدگاه نو
انسان گلوبال
دموکراسی دیجیتال
دانش نو
اقتصاد فراصنعتی
آینده‌نگری و سیاست
تکنولوژی
از سایت‌های دیگر


اميد: پيشران كوشش‌هاي آينده گرا

اگر عضو یکی از شبکه‌های زیر هستید می‌توانید این مطلب را به شبکه‌ی خود ارسال کنید:
Twitter Google Yahoo Delicious بالاترین دنباله

[01 Jan 2008]   [ سيد عليرضا حجازي]

پل تيليش، فيلسوف آلماني مي گويد "اميد" جاذب انسان به سوي آينده است و بي ترديد در اين آينده خواهي "زندگي" نهفته است. جاي شگفتي است كه چرا فيلسوفان و انديشمندان به ندرت به خاستگاه اميد و نيرويي كه مي آفريند، انديشيده اند و آن گونه كه شايسته آن بوده است؛ به آن توجه نكرده اند. بي جهت نيست كه روان شناسان با درك اين واقعيت، كوشش وسيعي را براي شناخت ماهيت رواني اميد و نقش آن در حيات فردي و اجتماعي انسان به عمل آورده اند. گروهي ديگر از دستاوردهاي اين كوشش در فعاليت هاي علمي و هدفمند خود كه با نگرش و تاكيد بر آينده صورت مي گيرند، استفاده كرده اند و به نظر مي رسد اميد همواره پيشران كوشش هاي آينده گرا بوده است.

آفرينش ايده ها و انديشه هايي كه زندگي و تمدن بشر را دستخوش تحولات مثبت كرده اند، در موارد بسياري با اميد به آينده و ساختن جامعه يا جهاني بهتر براي بشر همراه بوده است. يكي از دلايل موفقيت اديسون در اختراع برق اميد او به آينده و رهايي انسان از تاريكي شب بود. با مروري بر تاريخ مي توان دريافت كه بدون اميد در حقيقت تداوم زندگي براي بشر معنا و مفهومي نداشته است و در برخوردهايي كه ميان تمدن هاي گوناگون رخ داده است، تمدن مغلوب، تمدني بوده كه پيش از شكست، اميد خود را به آينده از دست داده و بر عكس، تمدن پيروز، تمدني بوده كه به آينده اميدوار و حضور در آينده را حق انكارناپذير خويش قلمداد كرده است.

اميد در وهله نخست امري فردي و وجودي است و در مرحله بعد تابعي از باورهاي احتماعي و اجرايي است. انسان گذشت زمان را درك مي كند و رسيدن به زمان هاي بعدي را در صورت ادامه بقا و حيات، امري اجتناب ناپذير مي داند. انتظار و پندار هميشگي انسان از گذشت امروز، رسيدن به فرداست و بنابراين، انسان با هر شامگاه به بامداد جديدي چشم دوخته است و در پس هر تاريكي روشنايي جديدي را جستجو مي كند.

بايد پذيرفت درك هيچ امري دشوارتر از اميد نيست. درك اميد براي افراد نادان امري آسان، اما براي دانايان كاري دشوار است. هر كسي مي تواند خود را غرق در اميد ابلهانه كند؛ اما اميد واقعي امري كمياب و ستودني است. با اين وجود، چگونه مي توان ميان اين دو (اميد واقعي و اميد ابلهانه) تمايز قايل شد؟ اميدي واقعي و اصيل است كه در آن، آنچه به آن اميد بسته مي شود، حضور داشته باشد. به بياني ديگر اين كه به طور هم زمان، حضور داشته باشد و نداشته باشد. چه چيزي غير از زمان و آينده مي تواند چنين ويژگي دوگانه اي داشته باشد؟ اميد به آينده و انتظار براي رسيدن به فردا نيرويي است كه اميدواران را به سوي آينده سوق مي دهد. جالب تر اين كه بيشتر از آن كه ما به رسيدن به فردا علاقمند باشيم، اين فرداست كه ما را در بر مي گيرد و از روي ما عبور مي كند، چه آماده آن باشيم و چه نباشيم. مهم اين است كه اكنون مي توانيم آينده را آغاز كنيم و امروز هنوز امروز است و فردا نشده است، پس هنوز تا فردا فرصت داريم و اين اميد را در ما زنده مي كند.

اميد واقعي همواره نيازمند مبنايي از واقعيت است. هنگامي كه دانه يك ميوه را مي كاريم، به سر بر آوردن جوانه آن از زير خاك اميد داريم. حتا اگر اين دانه سر از خاك بيرون نياورد، باز هم اميد ما اصيل است چون دانه چنين ميوه اي را پيش از اين لمس كرده ايم. همين جاست كه اميد به آينده و دلخوش كردن به آن از يكديگر متمايز مي شوند. اما اگر دانه ميوه را در يك زمين شورزار كه مي دانيم امكان رشد در آن وجود ندارد، بكاريم و همچنان به انتظار جوانه زدن آن بنشينيم و حتا خود را به خوردن يا فروختن ميوه هاي آن دلخوش كنيم، در واقع به يك اميد ابلهانه دچار شده ايم؛ اميدي كه معلوم نيست به يك واقعيت بپيوندد.

در اميد حتميتي نيست، بلكه با انتظار سر و كار داريم. انتظار نيز نيازمند بردباري است و بردباري هم مستلزم ظرفيت فردي است. شايد پرورش چنين ظرفيتي در همگان امكانپذير نباشد و بر اين اساس مي توان پذيرفت كه اميد يك ويژگي گرانبهاست چون لازمه آن سرمايه گذاري در پرورش استعدادهاي رواني فردي است. يادآوري اين نكته ضروري است كه انتظار منفعلانه و فعال نيز متمايز از يكديگر هستند. در انتظار منفعلانه خود را در برابر آينده تسليم مي كنيم اما در انتظار فعال با اراده خود، نقش و كاركرد خويش را در آينده تعيين مي كنيم. تسليم آينده شدن و ساختن آينده دو مقوله كاملاً متفاوت از يكديگرند. تسليم مترادف با بي ارادگي و ساختن مبتني بر اراده و تصميم راسخ است.

نخستين كاركرد اميد نوزايي دروني است. اين نوزايي انسان را از گذشته هاي نه چندان اميدبخش دور نگه مي دارد و به آينده مرجح اميدوار نگه مي دارد. نوزايي دروني انديشه هاي پيوسته را درون يك فرد مانند چشمه به جوشش در مي آورد و از مبدل شدن انسان به بركه اي ساكن كه در نهايت مردابي متعفن خواهد شد، جلوگيري مي كند.

بازخواني تاريخ بشر روشن كننده يك واقعيت است و آن اين كه تاريخ سرشار از اميدهاي كاذب و بي بنيان است. اساطير، افسانه ها، خرافات و موهومات همگي بر پايه هايي از اميد ابلهانه شكل گرفته اند و ذهن فعال و نوزاي انسان را به سكون و انفعال واداشته اند. با اين حال همين تاريخ نشان مي دهد هرگاه آستانه ظرفيت فردي براي پذيرش سكون و انفعال به منتها درجه خود نزديك مي شود، روزنه هاي اميد يكي پس از ديگري گشوده مي شوند و با فعال سازي نوزايي دروني زمينه هاي نوسازي احتماعي را فراهم مي كنند. بر اين اساس مي توان پذيرفت كه اميد و نوزايي داراي تعاملي دو سويه هستند و در تحولات و پيشرفت هاي اجتماعي سبب هم افزايي يكديگر مي شوند و تاثير مثبتي بر يكديگر دارند.

از ديدگاهي ديگر نوزايي بنيان كوشش هاي آينده گرا را شكل مي دهد. فعاليت ها و كوشش هاي علمي كه با تاكيد بر آينده و رقم زدن آينده هاي مرجح صورت مي گيرند، همگي به طور ناخودآگاه شكلي از نوزايي را بر پايه اي از اميد به آينده بهتر با خود حمل مي كنند. هنگامي كه از تدوين يا ترسيم چشم انداز و سناريو سخن به ميان مي آيد، در حقيقت به نوعي نسبت به آنچه كه قرار است در آينده پديد آيد، ابراز اميدواري مي شود؛ يا وقتي از تكنيك شبيه سازي بهره برداري مي شود، در واقع مي كوشيم با اميد به آينده شرايطي را شبيه سازي كنيم كه آينده مورد نظر ما در آن به وقوع بپيوندد و آن را آن گونه كه خود مي خواهيم، شكل دهيم. بنابراين، مشاهده مي شود فنون و تكنيك هاي آينده انديشي هر يك با اميد به آينده مورد بهره برداري قرار مي گيرند و اميد جزء ذاتي و جدايي ناپذير اين فنون به شمار مي آيد.

اگر كاربرد فنون و تكنيك هاي آينده نگري يا آينده پژوهي را در گستره اي از يك جامعه دانش بنيان در نظر بگيريم، مي توانيم چنين فرض كنيم كه كاربرد فزاينده و مكرر آنها به تدريج فرهنگي را به وجود مي آورد كه بر پايه اميد شكل گرفته است، "فرهنگ اميد". نگاهي ژرف بين آشكار كننده اين واقعيت است كه بدون اميد، هيچ يك از تلاش ها و كوشش هاي آينده گرا مفهومي نخواهد داشت. بايد پذيرفت اميد و فرهنگ اميد پيشران اصلي كوشش هاي آينده نگري و آينده انديشي است و بدون حضور چنين فرهنگي نمي توان اعتقاد به آينده و ساختن آينده مرجح را به شكل نهادينه و منسجم به يكي از اصول بنيادين هر جامعه دانش بنيان مبدل ساخت.

نوشته شده در دوشنبه دهم دی 1386ساعت 8:15

مطلب‌های دیگر از همین نویسنده در سایت آینده‌نگری:


منبع:


بنیاد آینده‌نگری ایران



پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ - ۲۱ نوامبر ۲۰۲۴

اندیشمندان آینده‌نگر

+ بسوی یک انسانیت متعالی: چشم انداز ویکتور وحیدی برای آینده ای سیاره ای  وحید وحیدی مطلق

+ جعبه ابزاری برای پیشبینی تام استندیج

+ ملافات با اَبر فن آوری  دانیل فراکلین

+ مشاغل آینده تا افق ۲۰۳۰ --

+ دغدغه زندگي خوب دکتر شهیندخت خوارزمی

+ نگاهی به جنبش روسری­ سوزان یکی از همکارن سایت آینده نگر از ایران

+ فکر کردن به آینده، آینده نگری نیست! رضاش

+ آن سوی سرمایه‌داری و سوسیالیسم الوین تافلر

+ هندبوک آینده پژوهی و جمع آوری کمک مالی برای موسسه آینده پژوهی در واشنگتن دی سی وحید وحیدی مطلق

+ آیا دموکراسی آینده ای دارد؟ ترجمه ویکتور وحیدی

+ بیانیه ماموریت و هواداری اندیشکده آینده های سیاره ای https://www.apfi.us

+ نقد کتاب فراسوی دانش: چگونه فنآوری، عصر آگاهی را به پیش می برد  وحید وحیدی مطلق

+ آینده ممکن و مطلوب سال 2050 وحید وحیدی مطلق

+ عقب ماندگی اجتماعی ایرانیان، دلایل و مسائل فرنود حسنی

+ جنگ اوکراین و آینده مشترک ما وحید وحیدی مطلق

+ مدل سازی ریاضی آینده تمدنی به طور کلی و بویژه انسان شناسی پیش نگر‎‎ وحید وحیدی مطلق

+ مهارت‎ های آینده و ضروری که باید داشته باشیم 

+ مقدمه ای بر آینده نگری مهندسین مشاور

+ شناسایی و درک نیروهای کلیدی تعیین کننده در مسیر رویدادهای آینده وحید وحیدی مطلق

+ نقد کتاب هلال، ویلیام،2021 ، فراسوی دانش چگونه فنآوری، عصر آگاهی را پیش می برد. وحید وحیدی مطلق

+ حکایت گربه‌ و سوسیس و سازمان‌های نوآور فرنود حسنی

+ برای مراسم روز جهانی آینده رضا داوری اردکانی؛

+ انسان خردمندتر می‌شود، پوپولیست‌ها بازندۀ اصلی بحران کرونا خواهند بود ماتیاس هورکس

+ سیاست در هیچ جای جهان مبتنی بر علم نیست  رضا داوری اردکانی

+ جامعه شناس دنیای جدید 

+ تکنولوژی‌های نوین و سرنوشت بشر دکتر شهیندخت خوارزمی

+ آینده پژوهی چیست و آینده های متفاوت کدام اند؟ وحید وحیدی مطلق

+ تحلیل محتوا و آینده نگری 

+ نگاهی به سوداگری با تاریخ محمد امینی دکتر شیرزاد کلهری

+ غربت علوم انسانی شاه کلید توسعه نیافتگی. دکتر شهیندخت خوارزمی

+ ماهیت و میراث فکری «آلوین تافلر» در گفت‌وگو با دکتر شهیندخت خوارزمی دکتر شهیندخت خوارزمی

+ دانایی به مثابه قدرت .خرد آینده‌نگری 

+ زیرفشارهای تمدن جدید له نمی‌شویم: گفتگو با شهیندخت خوارزمی  شهیندخت خوارزمی

+ انقلاب چهارم و کار ما هرمز پوررستمی

+ خوارزمی: تافلر کمک می‌کند در دنیای پرخشونت مأیوس نشویم دکتر شهیندخت خوارزمی

+ فناوری راهی برای رهایی از جنسیت؟ مریم یوسفیان

+ آشتی دادن جامعه با آینده، رسالت اصلی آینده پژوهی دکتر محسن طاهري

+ چهارمین موج تغییر  علی اکبر جلالی

+ در جست‌وجوی یحیی-- پیشگفتاری از دکتر شهیندخت خوارزمی 

+ برنامه حزب مدرن و آینده نگر – بخش دوم احمد تقوائی

+ ⁠⁠⁠به بهانه ی قاعدگی دکتر محسن طاهری

+ مهم ترین مولفه های برنامه یک حزب سیاسی مدرن کدامند ؟  احمد تقوائی

+ علت‌های اجتماعیِ استبداد و فساد نازنین صالحی

+ سخنراني پروفسور شهرياري و دكتر شهين دخت خوارزمي 

+ ظهور جامعه پساصنعتی دانیل بل

+ زیرفشارهای تمدن جدید له نمی‌شویم 

+ خردِ پیشرفت و توسعه رضا داوری اردکانی

+ آینده پژوهی و دغدغه هایش دکتر طاهری دمنه

+ تافلر:نگاه تازه به آينده 

+ سرمایه‌گذاری 80 میلیون دلاری بیل گیتس برای ساخت شهر هوشمند حمید نیک‌روش

+ آینده پژوهی و انواع آینده محسن گرامی طیبی

+ کتاب آینده پژوهی، پارادایمی نوین در برنامه ریزی، با تاکید بر برنامه ریزی شهری و منطقه ای علی زارع میرک آباد

+ اجتماع علمی قدرتمند مهمترین نیاز آینده پزوهی در ایران است احد رضایان قیه باشی

+ ایرانی‌ها و فقدان وجدان آینده‌نگر اجتماعی احد رضایان قیه‌باشی

+ ديدگاه‌های سه گانه درباره محركهای آينده نگاری. حسن کریمی فرد

+ استانداردهاي سواد اطلاعاتي. دكتر عشرت زماني

+ آینده نگری استر اتژی فناوری اطلاعات. دکتر امین گلستانی

+ خرد آینده نگری 

+ آینده نگری, برترین مزیت انسانی عباس سید کریمی

+ روش پس نگری در آینده پژوهی دکتر محسن طاهری دمنه

+ جان نقّاد و چشم باز مردم رضا داوری اردکانی

+ واقعیت مجازی و آینده آموزش دکتر محسن طاهری دمنه

+ اقتصاد به مثابه قلب تپنده مریم یوسفیان

+ قدرت تکنیک؛ آینده هم منم رضا داوری اردکانی

+ میل ذاتی تجدد به زمان آینده رضا داوری اردکانی

+ درگاه تخصصی آینده 

+ نسل جدید با بی وزنی مواجه است/ پیاده راه شهر رشت با نگاه آینده پژوهی ساخته شده است 

+ اساتيد ارتباطات:دكتر علي اسدي /بنيادگذاري سنجش افكار در رسانه ملي  

+ در عید نوروز، آینده را هدیه دهید  Vahid Think Tank

+ بسترهای فراگیر شدن طراحی صنعتی در ایران بر پایه الگوهای الوین تافلر 

+ روش‌های پیش‌بینی فناوری.  اندیشکده وحید

+ تاریخ تکرار نمی شود. الوین تافلر

+ آینده کسب و کار در سال 2030 - کتاب صوتی فارسی وحید وحیدی مطلق

+ سندروم یخچال فرنود حسني

+ هفت سازمان آینده پژوه ایرانی در سال 2016 

+ آينده‌پژوهي برآيند پيش‌بيني‌ناپذيري محيط است گفت‌وگو با دکتر سعید خزایی آینده‌پژوه و مدرس دانشگاه

+ آينده پژوهي: از قابليت فردي تا اجتماعي ياورزاده محمدرضا,رضايي كلج فاطمه

+ مبانی نظری و مورد کاوی های مختلف و متنوع  

+ اخذ مدرک حرفه ای آینده پژوهی به صورت حضوری و غیر حضوری از معتبرترین سازمان بین المللی  

+ آزمون های اندیشه ورزی در جهان حسین کاشفی امیری

+ دمینگ و ما صلاح الدین همایون

+ روش آﯾﻨﺪه ﭘﮋوه ﺷﺪن  ﺳﻌﯿﺪ رﻫﻨﻤﺎ

+ نقش هنر در آینده پژوهی الهام سهامی

+ الوین تافلر را بهتر بشناسیم دکتر شهیندخت خوارزمی

+ آیند هنگاری ملی جانشین برنامه های توسعه پنج ساله در علم، فناوری و نوآوری امیر ناظمی

+ پیشگفتار شوک آینده دکتر شهیندخت خوارزمی

+ آینده پژوهی کلید تحول درنقش های توسعه محور و راهبردی مدیریت منابع انسانی دکتر سید اکبر نیلی پور

+ نشست اندیشه 

+ آیا فناوری‌های همگرا آینده را تضمین می‌کنند؟ دکترمحسن رنانی

+ جامعه ای می‌تواند بحران‌هارا پشت سر بگذارد که دو وزیر آینده نگر «آموزش و پرورش» و «ارتباطات» آنرا اداره می‌کنند/ امروز «دانایی» است که قدرت می‌آفریند. جامعه شناسی هنر

+ گزارش برگزاری نشست «تاملی در ایده‌های آینده‌نگرانه تافلر» در گروه افواج 

+ دانایی به مثابه قدرت عاطفه شمس

+ فهم جامعه به کمک ژورنالیسم/ آثار تافلر نوعی جامعه‌شناسی مترویی‌ست 

+ خانیکی: نگاه تافلر نگرانی از آینده را کم کرد 

+ ‍ خلاصه سخنرانی جدید وحیدی مطلق درباره آینده قدرت ایران مدرس بین المللی فدراسیون جهانی آینده‌پژوهی  وحیدی مطلق

+ «آینده نگری» مهارتی سودمند برای مدیران 

+ پیش‌بینی‌های درست و نادرست آلوین تافلر کدام‌ بودند؟ BBC

+ الوین تافلر،آینده‌پژوه و نویسنده سرشناس آمریکایی در سن ۸۸ «‌۸۷»سالگی در گذشت. BBC

+ آینده جهان ، آینده زنان « مجله زنان امروز » مریم یوسفیان

+ آن سوی سرمایه داری و سوسیالیسم الوین تاقلر



info.ayandeh@gmail.com
©ayandeh.com 1995