Iranian Futurist 
Iranian Futurist
Ayandeh-Negar
Welcome To Future

Tomorow is built today
در باره ما
تماس با ما
خبرهای علمی
احزاب مدرن
هنر و ادبیات
ستون آزاد
محیط زیست
حقوق بشر
اخبار روز
صفحه‌ی نخست
آرشیو
اندیشمندان آینده‌نگر
تاریخ از دیدگاه نو
انسان گلوبال
دموکراسی دیجیتال
دانش نو
اقتصاد فراصنعتی
آینده‌نگری و سیاست
تکنولوژی
از سایت‌های دیگر


چند نکته کوتاه پیرامون همایش اتحاد جمهوری خواهان ( اجا )

اگر عضو یکی از شبکه‌های زیر هستید می‌توانید این مطلب را به شبکه‌ی خود ارسال کنید:
Twitter Google Yahoo Delicious بالاترین دنباله

[27 Nov 2014]   [ احمد تقوائی ]

 


 


قرار است  دو روز دیگر همایش اتحاد جمهوری خواهان بر گزار شود .  به نظر من چگونگی  پاسخ به   سه  پرسش  جایگاه آنان را در  وحدت گسترده تر نیروهای  دمکرات و سکولار خارج از کشور معین خواهد ساخت .


نخست آیا اجا در کنگره  سیاست ها خود را همسو با درخواست های جنبش های مدنی  و نیازهای توسعه خانوادهای سیاسی  جمهوری خواه دمکرات – سکولار  تنظیم خواهد کرد  یا خواهد کوشید سیاست خود را با  سیاست  دولت آقای  روحانی     و  با  جناح هائی از حاکمیت و احزاب اصلاح طلب اسلامی  همسو و همراه سازد ؟


متاسفانه در طرح پیش نویس پیشنهادی در بخش مربوط به سیاست  که ظاهرا قرار است چارچوب سیاست ورزی یکی دوسال آینده اجا را  ترسیم کند محور سیاست ورزی اجا  همسوئی با جریانات اصلاح طلب  گنجانده شده است . (پیش نویس سند سیاسی – 3.2 )


اگر اجا  سازمانی بود که از پشتیبانی نیروهای گسترده ای در درون جامعه برخوردار بود شاید ایرادی به این بند وارد نمی بود . لیکن گروه  کوچکی از  افرادی که تعداد آنان از صد و اندی تجاوز نکرده ، معدل سنی اختمالا  بالای سنین  بازنشستگی است و  در محیط  فعالیت خود نفوذی در جامعه ندارد،   این گونه سیاست  ورزی جلوه ای از عدم توجه  به  موقعیت خود و مهم ترین چالش هائی است که در برابر  گسترش خانودهای سکولار – دمکرات ایران قرار گرفته است .


خانواده سکولار – دمکرات ایران  رشد و توسعه نخواهد یافت چنانکه گروههای کوچک و پراکنده این خانواده  موضوع سیاست ورزی خود را   همسوئی با اصلاح طلبان اسلامی در حاکمیت قرار دهند . مهم ترین چالش این خانواده نوپا  پایان دادن به  شکافی است که میان نهاد های تازه پای این  خانواده با نسل جوان  کشور بوجود امده است  و چنین امری میسر نخواهد شد مگر نهاد های دمکرات ، سکولار و جمهوری خواه  از لحاظ سازمانی توجه خود را در درجه نخست  به جنبش های مدنی  جوانان و زنان ، سازمان دادن نهادهای مدنی جامعه و در حوزه گفتمانی  نقد تفکرات اصلاح طلبی اسلامی به عنوان گزینه گذار به دمکراسی و..   معطوف  سازند . در فضای سیاسی کشور ما مناسبات میان نیروهای دمکرات و سکولار با اصلاح طلبان  دینی ( با همه اهمیتش ) در مرکز چالش های  سیاست ورزی نیروهای سکولار  قرار ندارد .


تصور اینکه دولت روحانی قادر شود دروازه های   فضای سیاسی جامعه را به روی خانواده سکولار – دمکراسی ایران بگشاید تصور نادرستی است  و با عملکرد یکساله دولت آقای روحانی خوانائی ندارد . امید بستن به چنین امری تنها به گسترش یاس و سرخوردگی در میان هواداران  نیروهای سکولار – دمکرات یاری خواهد رساند.  از سوی دیگر فضای جنگی خاورمیانه و  سقوط  قیمت نفت به سود  دولت آقای روحانی عمل  نکرده  و  به باز شدن فضای سیاسی جامعه ما یاری نمی رساند . نیروهای سکولار – دمکرات پیش از هر چیز دیگر باید به سازماندهی و  گسترش خانواده های سیاسی مدرن توجه کنند و از  این تصور خام که میتوان از نردبان خانوادهای سیاسی کهنه به خواست هایشان رسند دوری جویند.


یکی از مهم ترین تجربه  جنبش های دمکراسی سالهای 2006- 2011  میلادی  در خاورمیانه این  است که اصلاح طلبی اسلامی چه در  شکل تشیع و چه شکل تسنن خود  قادر نیست  جنبش های نسل جوان را با خود همراه سازد و گذر  به دمکراسی این جوامع را  مدیریت سازد . جنبش  فرهنگی جوانان  منطقه که ارزش های فرهنگی خود را از گفتمان های گلوبال کسب می کند  و به همراه آن جنبش های  قدرتمند زنان خاورمیانه که پس مانده فرهنگ قرون وسطی فقه دینی را به چالش کشیده اند ،  در خاورمیانه فرهنگ  اصلاح طلبی اسلامی  را به امری واپسگرا مبدل ساخته اند . به همین خاطر،  این نیروهای دمکرات و سکولار نیستند که باید سیاست خود را با " جریانات اصلاح طلب اسلامی " همسو سازند بلکه این مسئولیت  روشنفکران اصلاح طلب دینی است  که لازم  میاید استین خود را  بالا زده و  فرهنگ و سیاست خود را  با جنبش فرهنگی و دمکراسی خواهی  جوانان و زنان و از لحاظ سیاسی با گفتمان سکولار دمکراسی  و حقوق بشری خاور میانه همسو و همراه سازند . ( امری که خوشبختانه مورد توجه بسیاری از روشنفکران دینی از جمله آقایان کدیور و سروش و گنجی  و.. قرار گرفته است )  


دومین پرسش :  آیا  کنگره حساب اجا را  از پیراوان آشتی با نظام  ولایت و هواداران مشروطه فقاهتی  جدا خواهد ساخت یا  با نوشته های دو پهلو  اجا را به  منزل  رشد آن تفکرات   انحرافی و خطرناک   مبدل  خواهد ساخت ؟  واقعیت غیر قابل انکار این است که امروزه مبارزه برای پایان دادن به گفتمان های داعشی چه در شکل خلافت تسنن  و چه در تجسم ولایت تشیع در مرکز چالش خاورمیانه قرار داده است . 


برخی ( در میان سیاست مداران جهان و ایران )  بر این باورند که در   مبارزه  با  داعش میتوان از ولایت  تشیع بهره جست. حال انکه هر نوع امتیاز به ولایت شیعه به طور اجتناب ناپذیری به زیان مبارزه با داعش تمام خواهد شد و از آن  مهمتر جدل میان تشیع و تسنن را به  موضوع   خاورمیانه مبدل خواهد کرد و زمینه ساز پیدایش یک جبهه قدرتمندی از کشورههای عربی خاورمیانه  بر علیه ایران خواهد شد . امری که به سود منافع مردم ایران نیست.


در طی بیست سال گذشته من همیشه به امر تاکید کردم که صحنه سیاست در هر کشوری صرفا صحنه جدل  ملی نیست بلکه صحنه رقابت نیروهای منطقه ای و گلوبال است و سیاست ورزی مدرن  نمیتواند صرفا  بر اساس نیازهای رقابت های ملی  تنظیم گردد.


به همین خاطر تنها جبهه ای قدرتمندی که برای پایان نظام دادن ولایت تشیع در ایران تشکیل شود میتواند  ایران را از خطر در غلطیدن  در منجلاب  خاورمیانه نجات بخشیده و مبارزه برای دمکراسی در ایران را با مبارزه بر علیه داعش همسو سازد .


سومین پرسشی که در برابر کنگره  اجا قرار دارد  این  است که آیا با روشنی و صراحت با طرح وحدتی که  مبنای تشکیل کنگره مشترک  اپسدا و سجا گردید همراه خواهد شد و از این طریق به فرایند ایجاد  یک تشکیلات  وسیعتر و گسترده تر از نیروهای دمکرات یاری خواهد رساند یا به بهانه همراهی با دولت آقای روحانی در برابر آن عمل خواهد کرد ؟  


متاسفانه تمام شواهد تاریخی نشان داده که سنت های   چپ آسیائی – ایرانی  در مواقع حساس تاریخی  مملکت ما پاسخ نادرستی  به چالش های جامعه  داده اند. این پاسخ های نادرست ریشه  این نظریه دارد که جامعه مطلوب  زاده  و محصول دولت  مطلوب خود می پندارد . اندیشه ای که  ریشه در نظریات لنینی داشته است . ( رجوع شود به دولت و انقلاب ) . به همین خاطر نیز در زمانیکه آرزوی حکومت زحمتکشان را در سر داشتند با این تصور که  حکومت خمینی میتواند درههای جامعه را به روی  جامعه مطلوبشان ( حکومت زحمتکشان ) بگشاید ، به هواداری از او پرداختند و امروز نیز که  ظاهرا بیرق  دمکراسی در دست دارند در این تصور خام اند  حکومت اصلاح طلبان اسلامی میتواند دروازهای مملکت را به روی جامعه دمکراتیک بگشاید.  


 این موضوع که  شخص یا گروهی برای توصیف خود از چه واژه ای سود می برد ، تغیری  در جایگاه انان  در مبارزات سیاسی  و ماهیت  سیاست ورزی او  به وجود نمی آورد. هیچگاه نباید فراموش کرد که نخستین سالهای انقلاب بهمن از گروههای "اصلاح طلب"  تا "گروههای انقلابی "  دست در دست هم به استقرار یکی از  وحشیانه ترین حکومت های قرن بیستم یاری رساندند. من تفاوت اساسی میان کسی که با بیرق انقلابی گری با نظام ولایت آقای خمینی همراه شد و گروهی که به نام اصلاح طلبی با نظام ولایت آقای خامنه همراه می گردند نمی بینم .


در خاتمه اشاره مجدد به این مطلب ضروری است که به باور نویسنده این یادداشت ، نیروهای دمکرات وظیفه دارند که  از مقاومت اصلاح طلبان دینی در برابر نظام ولایت آقای خامنه ائی و برای محدود کردن حوزه عمل نظام ولایت دفاع کنند ، وظیفه دارند از مقاومت رهبران  جنبش سبز در برابر نظام ولایت فقیه  پشتیبانی کنند ، وظیفه دارند از جدل آقای هاشمی بر علیه ولایتیون هواداری کنند و...  با این وجود این دفاع ، پشتیبانی و هواداری در مرکز سیاست ورزی نیروهای دمکرات – سکولار جامعه ما قرار ندارد زیرا  مهم ترین وظیفه نیروهای دمکراتیک ساختمان و گسترش حوزه نفوذ  خانواده سکولار – دمکراتیک و گسترش گفتمان جمهوری حقوق بشری در ایران است .


امیدوارم نمایندگان همایش اجا در یافتن پاسخ هائی روشن و درست به پرسش های یاد شده موفق شوند .


احمد تقوائی


نوامبر 2014 


 


مطلب‌های دیگر از همین نویسنده در سایت آینده‌نگری:


منبع:


بنیاد آینده‌نگری ایران



پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ - ۲۱ نوامبر ۲۰۲۴

اندیشمندان آینده‌نگر

+ بسوی یک انسانیت متعالی: چشم انداز ویکتور وحیدی برای آینده ای سیاره ای  وحید وحیدی مطلق

+ جعبه ابزاری برای پیشبینی تام استندیج

+ ملافات با اَبر فن آوری  دانیل فراکلین

+ مشاغل آینده تا افق ۲۰۳۰ --

+ دغدغه زندگي خوب دکتر شهیندخت خوارزمی

+ نگاهی به جنبش روسری­ سوزان یکی از همکارن سایت آینده نگر از ایران

+ فکر کردن به آینده، آینده نگری نیست! رضاش

+ آن سوی سرمایه‌داری و سوسیالیسم الوین تافلر

+ هندبوک آینده پژوهی و جمع آوری کمک مالی برای موسسه آینده پژوهی در واشنگتن دی سی وحید وحیدی مطلق

+ آیا دموکراسی آینده ای دارد؟ ترجمه ویکتور وحیدی

+ بیانیه ماموریت و هواداری اندیشکده آینده های سیاره ای https://www.apfi.us

+ نقد کتاب فراسوی دانش: چگونه فنآوری، عصر آگاهی را به پیش می برد  وحید وحیدی مطلق

+ آینده ممکن و مطلوب سال 2050 وحید وحیدی مطلق

+ عقب ماندگی اجتماعی ایرانیان، دلایل و مسائل فرنود حسنی

+ جنگ اوکراین و آینده مشترک ما وحید وحیدی مطلق

+ مدل سازی ریاضی آینده تمدنی به طور کلی و بویژه انسان شناسی پیش نگر‎‎ وحید وحیدی مطلق

+ مهارت‎ های آینده و ضروری که باید داشته باشیم 

+ مقدمه ای بر آینده نگری مهندسین مشاور

+ شناسایی و درک نیروهای کلیدی تعیین کننده در مسیر رویدادهای آینده وحید وحیدی مطلق

+ نقد کتاب هلال، ویلیام،2021 ، فراسوی دانش چگونه فنآوری، عصر آگاهی را پیش می برد. وحید وحیدی مطلق

+ حکایت گربه‌ و سوسیس و سازمان‌های نوآور فرنود حسنی

+ برای مراسم روز جهانی آینده رضا داوری اردکانی؛

+ انسان خردمندتر می‌شود، پوپولیست‌ها بازندۀ اصلی بحران کرونا خواهند بود ماتیاس هورکس

+ سیاست در هیچ جای جهان مبتنی بر علم نیست  رضا داوری اردکانی

+ جامعه شناس دنیای جدید 

+ تکنولوژی‌های نوین و سرنوشت بشر دکتر شهیندخت خوارزمی

+ آینده پژوهی چیست و آینده های متفاوت کدام اند؟ وحید وحیدی مطلق

+ تحلیل محتوا و آینده نگری 

+ نگاهی به سوداگری با تاریخ محمد امینی دکتر شیرزاد کلهری

+ غربت علوم انسانی شاه کلید توسعه نیافتگی. دکتر شهیندخت خوارزمی

+ ماهیت و میراث فکری «آلوین تافلر» در گفت‌وگو با دکتر شهیندخت خوارزمی دکتر شهیندخت خوارزمی

+ دانایی به مثابه قدرت .خرد آینده‌نگری 

+ زیرفشارهای تمدن جدید له نمی‌شویم: گفتگو با شهیندخت خوارزمی  شهیندخت خوارزمی

+ انقلاب چهارم و کار ما هرمز پوررستمی

+ خوارزمی: تافلر کمک می‌کند در دنیای پرخشونت مأیوس نشویم دکتر شهیندخت خوارزمی

+ فناوری راهی برای رهایی از جنسیت؟ مریم یوسفیان

+ آشتی دادن جامعه با آینده، رسالت اصلی آینده پژوهی دکتر محسن طاهري

+ چهارمین موج تغییر  علی اکبر جلالی

+ در جست‌وجوی یحیی-- پیشگفتاری از دکتر شهیندخت خوارزمی 

+ برنامه حزب مدرن و آینده نگر – بخش دوم احمد تقوائی

+ ⁠⁠⁠به بهانه ی قاعدگی دکتر محسن طاهری

+ مهم ترین مولفه های برنامه یک حزب سیاسی مدرن کدامند ؟  احمد تقوائی

+ علت‌های اجتماعیِ استبداد و فساد نازنین صالحی

+ سخنراني پروفسور شهرياري و دكتر شهين دخت خوارزمي 

+ ظهور جامعه پساصنعتی دانیل بل

+ زیرفشارهای تمدن جدید له نمی‌شویم 

+ خردِ پیشرفت و توسعه رضا داوری اردکانی

+ آینده پژوهی و دغدغه هایش دکتر طاهری دمنه

+ تافلر:نگاه تازه به آينده 

+ سرمایه‌گذاری 80 میلیون دلاری بیل گیتس برای ساخت شهر هوشمند حمید نیک‌روش

+ آینده پژوهی و انواع آینده محسن گرامی طیبی

+ کتاب آینده پژوهی، پارادایمی نوین در برنامه ریزی، با تاکید بر برنامه ریزی شهری و منطقه ای علی زارع میرک آباد

+ اجتماع علمی قدرتمند مهمترین نیاز آینده پزوهی در ایران است احد رضایان قیه باشی

+ ایرانی‌ها و فقدان وجدان آینده‌نگر اجتماعی احد رضایان قیه‌باشی

+ ديدگاه‌های سه گانه درباره محركهای آينده نگاری. حسن کریمی فرد

+ استانداردهاي سواد اطلاعاتي. دكتر عشرت زماني

+ آینده نگری استر اتژی فناوری اطلاعات. دکتر امین گلستانی

+ خرد آینده نگری 

+ آینده نگری, برترین مزیت انسانی عباس سید کریمی

+ روش پس نگری در آینده پژوهی دکتر محسن طاهری دمنه

+ جان نقّاد و چشم باز مردم رضا داوری اردکانی

+ واقعیت مجازی و آینده آموزش دکتر محسن طاهری دمنه

+ اقتصاد به مثابه قلب تپنده مریم یوسفیان

+ قدرت تکنیک؛ آینده هم منم رضا داوری اردکانی

+ میل ذاتی تجدد به زمان آینده رضا داوری اردکانی

+ درگاه تخصصی آینده 

+ نسل جدید با بی وزنی مواجه است/ پیاده راه شهر رشت با نگاه آینده پژوهی ساخته شده است 

+ اساتيد ارتباطات:دكتر علي اسدي /بنيادگذاري سنجش افكار در رسانه ملي  

+ در عید نوروز، آینده را هدیه دهید  Vahid Think Tank

+ بسترهای فراگیر شدن طراحی صنعتی در ایران بر پایه الگوهای الوین تافلر 

+ روش‌های پیش‌بینی فناوری.  اندیشکده وحید

+ تاریخ تکرار نمی شود. الوین تافلر

+ آینده کسب و کار در سال 2030 - کتاب صوتی فارسی وحید وحیدی مطلق

+ سندروم یخچال فرنود حسني

+ هفت سازمان آینده پژوه ایرانی در سال 2016 

+ آينده‌پژوهي برآيند پيش‌بيني‌ناپذيري محيط است گفت‌وگو با دکتر سعید خزایی آینده‌پژوه و مدرس دانشگاه

+ آينده پژوهي: از قابليت فردي تا اجتماعي ياورزاده محمدرضا,رضايي كلج فاطمه

+ مبانی نظری و مورد کاوی های مختلف و متنوع  

+ اخذ مدرک حرفه ای آینده پژوهی به صورت حضوری و غیر حضوری از معتبرترین سازمان بین المللی  

+ آزمون های اندیشه ورزی در جهان حسین کاشفی امیری

+ دمینگ و ما صلاح الدین همایون

+ روش آﯾﻨﺪه ﭘﮋوه ﺷﺪن  ﺳﻌﯿﺪ رﻫﻨﻤﺎ

+ نقش هنر در آینده پژوهی الهام سهامی

+ الوین تافلر را بهتر بشناسیم دکتر شهیندخت خوارزمی

+ آیند هنگاری ملی جانشین برنامه های توسعه پنج ساله در علم، فناوری و نوآوری امیر ناظمی

+ پیشگفتار شوک آینده دکتر شهیندخت خوارزمی

+ آینده پژوهی کلید تحول درنقش های توسعه محور و راهبردی مدیریت منابع انسانی دکتر سید اکبر نیلی پور

+ نشست اندیشه 

+ آیا فناوری‌های همگرا آینده را تضمین می‌کنند؟ دکترمحسن رنانی

+ جامعه ای می‌تواند بحران‌هارا پشت سر بگذارد که دو وزیر آینده نگر «آموزش و پرورش» و «ارتباطات» آنرا اداره می‌کنند/ امروز «دانایی» است که قدرت می‌آفریند. جامعه شناسی هنر

+ گزارش برگزاری نشست «تاملی در ایده‌های آینده‌نگرانه تافلر» در گروه افواج 

+ دانایی به مثابه قدرت عاطفه شمس

+ فهم جامعه به کمک ژورنالیسم/ آثار تافلر نوعی جامعه‌شناسی مترویی‌ست 

+ خانیکی: نگاه تافلر نگرانی از آینده را کم کرد 

+ ‍ خلاصه سخنرانی جدید وحیدی مطلق درباره آینده قدرت ایران مدرس بین المللی فدراسیون جهانی آینده‌پژوهی  وحیدی مطلق

+ «آینده نگری» مهارتی سودمند برای مدیران 

+ پیش‌بینی‌های درست و نادرست آلوین تافلر کدام‌ بودند؟ BBC

+ الوین تافلر،آینده‌پژوه و نویسنده سرشناس آمریکایی در سن ۸۸ «‌۸۷»سالگی در گذشت. BBC

+ آینده جهان ، آینده زنان « مجله زنان امروز » مریم یوسفیان

+ آن سوی سرمایه داری و سوسیالیسم الوین تاقلر



info.ayandeh@gmail.com
©ayandeh.com 1995