Iranian Futurist 
Iranian Futurist
Ayandeh-Negar
Welcome To Future

Tomorow is built today
در باره ما
تماس با ما
خبرهای علمی
احزاب مدرن
هنر و ادبیات
ستون آزاد
محیط زیست
حقوق بشر
اخبار روز
صفحه‌ی نخست
آرشیو
اندیشمندان آینده‌نگر
تاریخ از دیدگاه نو
انسان گلوبال
دموکراسی دیجیتال
دانش نو
اقتصاد فراصنعتی
آینده‌نگری و سیاست
تکنولوژی
از سایت‌های دیگر


بازگشت به دنیای هنرهای دیجیتال

اگر عضو یکی از شبکه‌های زیر هستید می‌توانید این مطلب را به شبکه‌ی خود ارسال کنید:
Twitter Google Yahoo Delicious بالاترین دنباله

[10 Jan 2019]   [ مهدی صنعت‌جو]

از زمانی که برای اولین‌بار درباره جلوه‌های بصری دیجیتال نوشتم حدود دوازده‌ سال می‌گذرد. جلوه‌های بصری دیجیتال (و گرافیک کامپیوتری ) از علاقه‌مندی‌های همیشگی من بود‌ه‌ و اشتیاق من به این حوزه، هنوز هم عمیق و جاندار است. هرچند مدتی در این مورد ننوشتم اما معمولا لابه‌لای حرف‌هایم می‌توان رگه‌هایی از این اشتیاق را یافت. گرافیک کامپیوتری و به‌طور ویژه، جلوه‌های بصری دیجیتال در آن دوره مثل امروز فراگیر نشده بود و گروه‌های خاصی این توانایی را داشتند که در مقیاس بزرگ، از این فناوری-هنر استفاده کنند. حتی می‌توان ادعا کرد، آنچه در آن دوران به‌عنوان جلوه‌های بصری در فیلم‌ها و سریال‌ها استفاده می‌شد مماس بر لبه دانش بودند.
از همان نخستین مقاله‌ام مثال می‌آورم که در مورد یکی از صحنه‌های نبرد پرازدحام فیلم تروی (تروآ) و استفاده از «بدل‌های مجازی » برای ساخت سپاهیان انبوه بود. این بدل‌های مجازی به‌طور هوشمند ( با تعریف آن دوره‌ ) عمل می‌کردند و به‌طور خودکار بسیاری از حرکات لازم و تعاملات را انجام می‌دادند و صحنه نبرد شکل می‌گرفت. چیزی که این بدل‌های مجازی را به حرکت وا‌می‌داشت، حاصل تحقیقات محققان دانشگاه آکسفورد بود. آنچه در این صحنه از فیلم تروی می‌بینیم، نتیجه یک همکاری اساسی بین دانشگاه، شرکت‌های فناور و هنرمندان است.
امروزه، با‌گذشت بیش از یک دهه، استفاده از جلوه‌های بصری کامپیوتری فراگیرتر از قبل شده و دیگر، نه کامپیوتر یک ابزار لاکچری محسوب می‌شود و نه نرم‌افزارها و ابزارهای ساخت جلوه‌های بصری کمیاب هستند. اما این در دسترس بودن ابزار باعث نمی‌شود که بحث خلاقیت را تعطیل کنیم. ابزارهای دیجیتال و روش‌های ساخت جلوه‌های بصری تنها در صورتی به یک فیلم یا حتی انیمیشن کمک می‌کنند که از فیلتر خلاقیت عبور کرده باشند و برای استفاده از آن‌ها دلیل خوبی داشته باشیم. من انیمیشن‌های وطنی زیادی دیده‌ام که می‌شد آن‌ها را بدون کامپیوتر و با بازیگران واقعی ساخت. این‌که صرفا استفاده از کامپیوتر در ساخت یک اثر سینمایی یا تلویزیونی، ارزش محسوب شود یکی از بزرگ‌ترین و خطرناک‌ترین اشتباه‌‍‍‍‍‍هایی است که ممکن است از یک هنرمند سربزند. جلوه‌های بصری کامپیوتری به ساخت صحنه‌هایی که در آن به‌کارگیری دکورهای واقعی پرهزینه است یا حتی اجرای آن، سلامتی و جان بازیگر را به خطر می‌افتد، کمک زیادی می‌کنند اما این‌که استفاده از کامپیوتر را یک ارزش بدانیم روندی اشتباه است و نشان می‌دهد که ما نه تنها شناخت صحیحی از این ابزار نداریم بلکه هنر را هم نشناخته‌ایم. بهترین انیمیشن‌ها و فیلم‌هایی که در ساخت آن‌ها از کامپیوتر استفاده است همگی بر پایه خلاقیت و نکته‌سنجی سازندگانشان بنا شده‌اند و پس از این‌که آن‌ها با خودشان کنار آمده‌اند که قرار است چه داستانی تعریف کنند و چه بسازند، به دنبال ابزار مورد نظرشان گشته‌اند و در این بین برخی، کامپیوتر را بهترین ابزار ممکن برای دستیابی به آنچه می‌خواهند تشخیص داده‌اند.
نکته دیگری که نباید از آن غافل شویم، همکاری دانشگاه‌ها و هنرمندان با یکدیگر است. بارها اتفاق افتاده فیلم‌سازان آگاهی که به دنبال ابزار مناسب بودند، ابزار مورد نیاز خود را از میان تحقیقات دانشگاهی یافته‌اند یا برعکس، محققان ابزار را به هنرمندان پیشنهاد داده‌اند. این همکاری بین فن و هنر یکی از بهترین فرصت‌هاست تا پیوندی ناگسستنی بین علوم محض و هنر ایجاد کنیم و از این دو ساحت به‌خوبی بهره‌مند شویم؛ چیزی که در ایران به آن کمترین توجه هم نشده است یا اگر هم شده من از آن بی‌اطلاعم، چون هیچ خروجی بر پرده سینما یا صفحه تلویزیون ندیده‌ام که نشان‌دهنده استحکام این پیوند باشد.
در پایان باید بگویم که تصمیم دارم اگر شرایط مهیا بود، بار دیگر در بخش«هنر و سرگرمی»، همان راهی را بروم که سال ۸۴ انتخاب کردم و سال ۸۵ نتیجه داد: نوشتن در مورد جلوه‌های بصری دیجیتال و انیمیشن‌های کامپیوتری. مهم‌ترین عامل تشویق من برای به اشتراک‌ گذاشتن این اشتیاقم با شما، استقبال شما برای خواندن این مطالب است که اگر این استقبال وجود داشته باشد، یکی از بهترین اتفاقات برای من رقم خواهد خورد.

مطلب‌های دیگر از همین نویسنده در سایت آینده‌نگری:


منبع: 400


بنیاد آینده‌نگری ایران



شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۷ آوریل ۲۰۲۴

دانش نو

+ ۹ نکته که باید درباره هوش مصنوعی بدانید bbv

+ مطالعه دانشگاه استنفورد: با تغییرات هوش مصنوعی انسان‌ها نگران موقعیت خود هستند یسنا امان‌پور

+ دستور کار انسانى جديد / مقالا ای از کتاب انسان خداگونه يووال نوح

+ پلورالیسم چیست؟ قیصر کللی

+ اعضای مصنوعی رباتیک نرم مبتنی بر میکروسیالات، به کمک بیماران دیابتی می‌آیند ´-

+ مهارت تصمیم‌گیری چیست؟ هرمز پوررستمی

+ هوش مصنوعی توزیعی و تجمیعی چیست؟ 

+ تاثیر ابزارهای هوشمند بر کنترل شیوع بیماری‌های فراگیر. 

+ موانع خلاقیت کدامند؟ هرمز پوررستمی

+ نیازی بدون پاسخ! نوآوری اجتماعی را وارد کنیم!  سعید قاسمی زاده تمر

+ مهارت بهتر است یا مدرک دانشگاهی حمیدرضا تائبی

+ علم و اخلاق در گفت‌وگو با دکتر موسی اکرمی؛ دکتر موسی اکرمی

+ مدیریت آینده نگر در ICT 

+ چرا هوش و مهارت، برای داشتن یک شغل کافی نیستند؟ هرمز پوررستمی

+ شرایط اجتماعی چگونه است؟ از منظر چند جامعه شناس ساناز عباس زاده

+ بازگشت به دنیای هنرهای دیجیتال  مهدی صنعت‌جو

+ 2019 

+ مشتری رسانه است فرنود حسنی

+ چه چیزی ترقی بشریت را توجیه می‎کند؟1 یووال نوح هراری

+ تغییر پرشتاب الگو‌های سنتی را منسوخ خواهند کرد 

+ مهارت های مورد نیاز انسان آینده 

+ بازگشت به دوران دولت-شهر برگردان: سپیده جدیری

+ انسان آینده، تسخیر سیر تکامل به دست بشر 

+ نویسنده «انسان خردمند» از کتاب تازه خود گفت  یووال نوح هراری

+ مرد «شپشو» یا منادی عقلانیت؟ دکتر موسی اکرمی

+ رسالت فلسفه آسمان است یا زمین؟ دکتر محسن رنانی

+ جامعه شناسی و فردیت دکتر منیژه نویدنیا

+ تمام قدرت به کجا منتقل شد؟  یووال نوح هراری

+ دفاعم از جامعه‌شناسی مرتبط با واقعیت‌هاست تا مبتنی بر ایدئولوژی! 

+ آنچه مرا نکُشد هرمز پوررستمی

+ جامعه شناسی آموزش و پرورش- رضا جوان

+ پیامدهای مدرنیت -  آنتونی گیدنز

+ اتاق شیشه ای و هنر هشتم زندگی در واقعیت موازی  دکتر مهدی مطهرنیا

+ آزمون های انديشه ورزی در بارۀ خود انديشه حسین کاشفی امیری

+ جامعه شناسی آموزش و پرورش. 

+ گوگل و پایان آزادی اراده یووال نوح هراری

+ انسان از کجا آمد به کجا می رود؟ محمد طبیبیان

+ بازگشت به خانه میثاق محمدی‌زاده

+ هک کردن مغز، کلیدی برای موفقیت مهسا قنبری

+ چهار راهکار برای هک مغز به‌منظور افزایش موفقیت و بهره‌وری مهسا قنبری

+ نوآوری در عصر دیجیتال ؛ چشم‌اندازی جدید برای خدمات 

+ لیدرهای انقلاب صنعتی چهارم 

+ چطور می‌توانیم برای دریافت حقوق بیشتر چانه‌زنی کنیم؟ حمیدرضا تائبی

+ سرمایه اجتماعی دانش آموزان مهدی ولی نژاد

+ جامعه شناسی آموزش و پرورش 

+ ابرها دگرگون می‌شوند، دگرگون می‌کنند و دنیای فناوری را سیراب می‌کنند حمیدرضا تائبی

+ چه چیزی ترقی بشریت را توجیه می‎کند؟ یووال نوح هراری

+ چشم را باید شست…. جور دیگر باید دید دکتر سید کمال الدین موسوی

+ جنبش روش های آمیخته 

+ جامعه شناسی فرهنگی؛ انسان های جامانده دکتر منیژه نویدنیا

+ انگیزه پیشرفت پایین ‌تر از متوسط عثمان آچاک

+ جامعه شناسی شهری و حس زندگی؟ دکتر منیژه نویدنیا

+ چرا ناهنجاری؟ 

+ سخنرانی حسین پاینده در نشست روانکاوی و تحلیل‌های کلان اجتماعی (۲)؛ 

+ چرا کسب‌ و کارهای نوپای موفق به‌سادگی ممکن است شکست بخورند؟ حمیدرضا تائبی

+ بنیان‌های نابرابری اجتماعی دکتر محسن رنانی

+ روانکاوی درمان فرد یا اجتماع 

+ مقدمه‌ای بر تاریخ زیبایی‌شناسی مدرن؛  پُل گایر، ترجمه سیدجواد فندرسکی

+ ظرفیت آموزشی بازی های رایانه  

+ افراد معمولی چگونه به افرادی خارق‌العاده تبدیل می‌شوند مهسا قنبری

+ چپ و راست مرده‌اند، زمین را می‌خواهی یا آسمان را؟ 

+ مهم‌ترین فنآوری‌ها در سال ۲۰۱۸ 

+ هوش مصنوعی می تواند طی بیست سال آینده تهدیدی برای ۴۷ درصد از مشاغل باشد 

+ در حسرت توسعه رضا داوری اردکانی

+ آزادی علمی مقصود فراستخواه

+ سازماندهي گروههاي مشارکتي در سازمانهاي يادگيرنده 

+ مديريت دانش، نياز سازمان هاي امروز 

+ مديريت استرس مجيد يوسفي

+ رقابت بزرگان بر سر تراشه‌های هوش مصنوعی و خیزش آرام تکینگی به‌سمت ما! حمیدرضا تائبی

+ تغییر اجتناب ناپذیر است و باید به منظور ایجاد تحولات مدیریت شود. 

+ ⁠دانشگاه اصفهان برگزار می کند: ⁠دانشگاه اصفهان

+ به فرزندانمان رحم کنیم دکتر محسن رنانی

+ زلزله در سیارات دیگر چگونه رخ می‌دهد؟ 

+ ساختمان‌های هوشمند فرشته نجات انسان‌ها می‌شوند حمیدرضا تائبی

+ استفاده از سیل تصاویری که در زلزله به راه می‌افتد مهدی صنعت‌جو

+ توانمند باشید، تا عرصه را به سایرین واگذار نکنید. حمیدرضا مازندرانی

+ انواع سازمانها Organization Types از دیدگاه برنامه ریزی هدف ها و وسیله ها راسل ایکا ف

+ هوش سازمانیم ‌تجاری است، پس موفق می‌شوم! حمیدرضا تائبی

+ درک اشارات دست با تصویربرداری صوتی مهدی صنعت‌جو

+ نقش بی بدیل هوش مصنوعی بر شهرها و شهروندان آنها محسن راعی

+ مزایای سواد اطلاعاتی 

+ هوش مصنوعی انویدیا، هوای آفتابی را برای ماشین های خودران شبیه سازی می کند! علیرضا فرجی علیرضا فرجی

+ فراگیری: نیازی پایه ای 

+ قلسفه و زندگی روزمره. موسی اکرمی

+ خلاقیت نمادین دهه هشتادی ها 

+ فهم سواد اطلاعاتی 

+ نظریه سواد رسانه ای در گفتگو با دکتر هاشمی 

+ در سال جدید مهندسی نرم‌افزار را جدی‌تر دنبال کنیم حمیدرضا تائبی

+ باید که لذت آموختن را دوباره بیاموزیم پوریا ناظمی

+ انقلاب هوش مصنوعی و تاثیر آن بر جامعه و شرکت ها 

+ توانمند باشید، تا عرصه را به سایرین واگذار نکنید حمیدرضا مازندرانی

+ وجود یخ در مدار استوای مریخ 

+ ظهور «ابر انسان‌ها» طی ۲۰ سال آینده 

+ دانشمندان به استقبال مهمترین پرسش های بشر می روند! 

+ آینده پژوهی و انواع آینده. محسن گرامی طیبی

+ ضریب رشد استارتاپ‌های ایرانی، بالاترین در منطقه نزدیک به متوسط جهانی 

+ نگاه تان به آینده است یا اکنون؟ 

+ اینجا همه آدم‌ها این‌جوری نیستند* مهدی صنعت‌جو

+ بدرود سیارۀ زمین؟ لورین رابینسون

+ تهدیدات اینترنت اشیا 



info.ayandeh@gmail.com
©ayandeh.com 1995