Iranian Futurist 
Iranian Futurist
Ayandeh-Negar
Welcome To Future

Tomorow is built today
در باره ما
تماس با ما
خبرهای علمی
احزاب مدرن
هنر و ادبیات
ستون آزاد
محیط زیست
حقوق بشر
اخبار روز
صفحه‌ی نخست
آرشیو
اندیشمندان آینده‌نگر
تاریخ از دیدگاه نو
انسان گلوبال
دموکراسی دیجیتال
دانش نو
اقتصاد فراصنعتی
آینده‌نگری و سیاست
تکنولوژی
از سایت‌های دیگر


هوشمندی در ۳ اپیزود

اگر عضو یکی از شبکه‌های زیر هستید می‌توانید این مطلب را به شبکه‌ی خود ارسال کنید:
Twitter Google Yahoo Delicious بالاترین دنباله

[28 Sep 2014]   [ حسین شقاقی]

هوش، اصطلاحی است که سیر تفاوت معنای آن، یکی از بارزترین نشانه های سرعت تحول و تغییر در زندگی و جهان امروز ماست.


 تا چند دهه قبل، هرچند سیر تحول تکنولوژی بر همه اثبات شده بود، اما کمتر کسی تصور می کرد بزودی زمانی فرابرسد که هوش، به معنایی گسترده، به موجوداتی غیر از انسان ها اطلاق شود؛ اما اکنون، هر روز در صفحات دانش و فناوری روزنامه ها و خبرگزاری ها، خبر جدیدی درباره ورود ابزار هوشمند در قلمروی خاصی از کالاهای مصرفی می شنویم. رفته رفته همه چیز هوشمند می شود و به تناسب تفاوت دمای هوا، محل جغرافیایی، شدت نور و... تغییر کاربری می دهد. می گویند این تغییرات به گونه ای برنامه ریزی شدند که به نفع و در خدمت ما باشند. تردیدی در این ادعا نیست، اما هر طرح و برنامه بشری، پیامدهایی دارد که احتمالا نه طراحان و نه کاربران آن برنامه، از ابتدا به آن آگاه نبودند. در اینجا سه پیامد احتمالی فراگیر شدن مفهوم هوشمندی را مرور می کنیم. 


زیبایی بی خطر


«روباه: آدم فقط از چیزهایی که اهلی کند می تواند سر در آرد. انسان ها دیگر برای سر درآوردن از چیزها وقت ندارند. همه چیز را همین جور حاضر و آماده از دکان ها می خرند.» آنتوان دو سنت اگزوپری در «شازده کوچولو» می گوید طبیعت همانقدر که زیباست، بی رحم است. نشستن در کنار ساحل و مشاهده غروب آفتاب، حس بسیار زیبایی در ما ایجاد می کند، اما دریا از وجود احتمالی من و شما و چند کودک در حال بازی کنار ساحل آگاهی ندارد. بنابراین اگر قرار باشد دریا توفانی شود، اگر به خاطر عوامل طبیعی سونامی ای در راه باشد، برای دریا تفاوتی نمی کند ساحل خالی از وجود بچه هاست یا نه. پس بهره و لذت ما از طبیعت همراه است با خطرهای آن، اما آیا همین ریسک ها و بی رحمی طبیعت، معلم انسان در طول تاریخ نبوده است؟ آیا انسان در مواجهه با همین خطرات، به بلوغ علمی و فنی نرسیده است؟ آیا فناوری و تکنولوژی چیزی جز محصول دست و پنجه نرم کردن انسان با طبیعت بی رحم برای اهلی کردن و کامجویی از آن نیست؟ به نظر می رسد طبیعت همان قدر که خطرناک و بی رحم است، به همان اندازه هم آموزگار ما بوده است. 


اما امروز، تکنولوژی هوشمند از خطرهای طبیعت کاسته است. امروز تکنولوژی هوشمند سعی دارد انسان را با کمترین خطر​ از بیشترین لذایذ و زیبایی های طبیعت بهره مند کند.


تزئینات هوشمند در خانه ها و محل کار انسان، امروز به درجه ای از توسعه و پیشرفت رسیده اند که زیبایی یک ساحل یا یک جنگل را به چشم اندازی دم دستی برای ما مبدل کرده اند. این روند رفته رفته انسان را به پرهیز از ریسک و به خطر افتادن از مواجهه با طبیعت متمایل می کند؛ چراکه همه مواهب طبیعت، از طریق تکنولوژی در دسترس ماست. از سوی دیگر فناوری هوشمند، همواره محیط اطراف ما و دما، نور و... محل زندگی و کار و تفریح ما را به تناسب نیازها و امیال​ما​ن تغییر می دهد. با این وصف، ما دیگر با طبیعت بی رحم و خشن مواجه نخواهیم شد و دیگر طبیعت، آموزگار ما نخواهد بود. انسان معاصر به موجودی ایزوله و منزوی از طبیعت و به همان نسبت ضعیف و ناتوان در برابر خطرها بدل خواهد شد. 


کجاست آن غار تنهاییم؟


می گویند یکی از مهم ترین خصوصیت های دوره مدرن، انسان گرایی است. بدین معنی که نیازها و خواسته ها و حقوق انسان در این دوره بیش از هر دوره ای محوریت دارد. حتی دین نیز خصوصیتی انسانگرایانه به خود می گیرد، به نحوی که انتظارات انسان از دین، بر انتظارات دین از انسان مقدم می شود. 


یکی از تبعات انسانگرایی مدرن، در حوزه سیاسی و اجتماعی، احترام به حریم خصوصی انسان هاست. اگر در جهان قدیم، سیاست و دستگاه حاکمه، انسان ها و مردم عادی را غلامان و کنیزان حاکم می دانست و بر همین اساس حاکم و دستگاه حاکمه، حق هرگونه تصرف بر مال و جان و ناموس مردم را داشت، در دوره مدرن، انسان ها آزاد دانسته شدند و جان و مال و ناموس و حریم خصوصی و خانه های آنها محترم شمرده شد.


 اما امروز هرچند همان اصل مدرن احترام به حریم خصوصی انسان ها مقبول است، با ورود هوش مصنوعی به خصوصی ترین لایه های زندگی ما، مفهوم حریم خصوصی دچار چالش جدی شده است. آرمان تکنولوژی هوشمند این است که بتدریج همه ابزارها و کالاهای مورد استفاده ما هوشمند شوند. یکی از اقتضائات هوشمندی این است که ابزار و اشیای مورد استفاده ما، تغییر شرایط (و به تبع آن تغییر نیازهای ما) را در هر زمان و مکان تشخیص دهند؛ بنابراین ما در خصوصی ترین قلمرو های زندگی خود، زیر ذره بین آگاهی دیگران هستیم. هرچند این دیگران از جنس انسان ها نیستند، بلکه محصول انسان ها هستند، اما مهم ترین خصوصیت انسان ها را دارند؛ هوش. 


بنابراین ما با وجود تکنولوژی هوشمند، دیگر حریم خصوصی سابق را نداریم، دیگر تنها نیستیم. این نتیجه، ما را به اپیزود سوم هدایت می کند. 


اربابان جدید ما


گفتیم در دوران مدرن، حقوق و حریم خصوصی انسان، محترم دانسته شد. تا پیش از ورود تکنولوژی مدرن به زندگی انسان، انسان ها در حریم خصوصی خود دارای امنیت خاصی بودند. به این معنا که از چشم ناظر اجتماعی دور بودند. ازجمله تفاوت های دوران باستان با دوران مدرن این بود که جنایاتی که در دوران باستان به واسطه حاکمان بر حق رعایا و مردم عادی اعمال می شد، در دوره مدرن توسط همین مردم عادی، در حوزه ها و حریم های خصوصی اعمال شد. حوزه خصوصی حوزه بدون ناظر بود و از همین رو، انسان ها بویژه مردان خانواده، قدرت مشروع ویژه ای نسبت به گذشته به دست آوردند. 


اما تکنولوژی موانعی را برای تداوم این روند ایجاد کرد. مثلا پس از ورود تلفن به خانه ها، تا حد زیادی روابط درون خانواده با بیرون سهل تر شد و دیگر روابط خانوادگی کاملا پوشیده باقی نماند. برای مثال در بسیاری از کشورها سازمان های مدنی ای تشکیل شد که به کودکان و زنان آموزش می دادند در صورتی که درون حوزه خانواده مورد خشونت قرار می گیرند، با این سازمان ها تماس گرفته و مورد را اطلاع دهند. بعدها تکنولوژی های ارتباطی پیشرفته تر این گونه اقدامات را سهل تر نیز کرد​ تا جایی که امروز با وجود دوربین های فیلمبرداری روی هر گوشی موبایل، دیگر هیچ کس حتی در حریم خانه خود را کاملا و به معنای مطلق کلمه در برابر اعضای خانواده اش آزاد و بدون ناظر نمی بیند. 


اما تکنولوژی هوشمند اوج این فرآیند است. هوشمند شدن ابزارها و اشیای مورد استفاده ما در حریم خصوصی خانه، این احتمال را به وجود می آورد که طراحان این تکنولوژی که به توانایی ها و قابلیت های پنهان آن بیش از دیگران واقف هستند، توانایی رصد کردن و زیرنظر گرفتن ما را درون حریم خصوصی خانه داشته باشند. این امکان، به آنها قدرتی بی نظیر می بخشد؛ چراکه معمولا بزرگ ترین نقطه ضعف های هر فردی در خانه او، در حریم خصوصی اش نمایان است. حال فرض کنید طراحان تکنولوژی های هوشمند، به بزرگ ترین نقطه ضعف های ما آگاه باشند، آنها آگاهی ای خداگونه از ما دارند، آنها بر عیوبی از ما آگاهند که ما همواره از خداوند ستارالعیوب می خواستیم آنها را نزد خود پنهان نگه دارد. این آگاهی برای این طراحان و مبتکران و متخصصان تکنولوژی هوشمند، آنها را از هر صاحب منسب و حشمتی قدرتمندتر کرده است، به نحوی که حتی بزرگ ترین سیاستمداران نیز از نام هایی چون اسنودن، جولین آسانژ و... می ترسند. 


مطلب‌های دیگر از همین نویسنده در سایت آینده‌نگری:


منبع:


بنیاد آینده‌نگری ایران



شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰ آوریل ۲۰۲۴

دانش نو

+ ۹ نکته که باید درباره هوش مصنوعی بدانید bbv

+ مطالعه دانشگاه استنفورد: با تغییرات هوش مصنوعی انسان‌ها نگران موقعیت خود هستند یسنا امان‌پور

+ دستور کار انسانى جديد / مقالا ای از کتاب انسان خداگونه يووال نوح

+ پلورالیسم چیست؟ قیصر کللی

+ اعضای مصنوعی رباتیک نرم مبتنی بر میکروسیالات، به کمک بیماران دیابتی می‌آیند ´-

+ مهارت تصمیم‌گیری چیست؟ هرمز پوررستمی

+ هوش مصنوعی توزیعی و تجمیعی چیست؟ 

+ تاثیر ابزارهای هوشمند بر کنترل شیوع بیماری‌های فراگیر. 

+ موانع خلاقیت کدامند؟ هرمز پوررستمی

+ نیازی بدون پاسخ! نوآوری اجتماعی را وارد کنیم!  سعید قاسمی زاده تمر

+ مهارت بهتر است یا مدرک دانشگاهی حمیدرضا تائبی

+ علم و اخلاق در گفت‌وگو با دکتر موسی اکرمی؛ دکتر موسی اکرمی

+ مدیریت آینده نگر در ICT 

+ چرا هوش و مهارت، برای داشتن یک شغل کافی نیستند؟ هرمز پوررستمی

+ شرایط اجتماعی چگونه است؟ از منظر چند جامعه شناس ساناز عباس زاده

+ بازگشت به دنیای هنرهای دیجیتال  مهدی صنعت‌جو

+ 2019 

+ مشتری رسانه است فرنود حسنی

+ چه چیزی ترقی بشریت را توجیه می‎کند؟1 یووال نوح هراری

+ تغییر پرشتاب الگو‌های سنتی را منسوخ خواهند کرد 

+ مهارت های مورد نیاز انسان آینده 

+ بازگشت به دوران دولت-شهر برگردان: سپیده جدیری

+ انسان آینده، تسخیر سیر تکامل به دست بشر 

+ نویسنده «انسان خردمند» از کتاب تازه خود گفت  یووال نوح هراری

+ مرد «شپشو» یا منادی عقلانیت؟ دکتر موسی اکرمی

+ رسالت فلسفه آسمان است یا زمین؟ دکتر محسن رنانی

+ جامعه شناسی و فردیت دکتر منیژه نویدنیا

+ تمام قدرت به کجا منتقل شد؟  یووال نوح هراری

+ دفاعم از جامعه‌شناسی مرتبط با واقعیت‌هاست تا مبتنی بر ایدئولوژی! 

+ آنچه مرا نکُشد هرمز پوررستمی

+ جامعه شناسی آموزش و پرورش- رضا جوان

+ پیامدهای مدرنیت -  آنتونی گیدنز

+ اتاق شیشه ای و هنر هشتم زندگی در واقعیت موازی  دکتر مهدی مطهرنیا

+ آزمون های انديشه ورزی در بارۀ خود انديشه حسین کاشفی امیری

+ جامعه شناسی آموزش و پرورش. 

+ گوگل و پایان آزادی اراده یووال نوح هراری

+ انسان از کجا آمد به کجا می رود؟ محمد طبیبیان

+ بازگشت به خانه میثاق محمدی‌زاده

+ هک کردن مغز، کلیدی برای موفقیت مهسا قنبری

+ چهار راهکار برای هک مغز به‌منظور افزایش موفقیت و بهره‌وری مهسا قنبری

+ نوآوری در عصر دیجیتال ؛ چشم‌اندازی جدید برای خدمات 

+ لیدرهای انقلاب صنعتی چهارم 

+ چطور می‌توانیم برای دریافت حقوق بیشتر چانه‌زنی کنیم؟ حمیدرضا تائبی

+ سرمایه اجتماعی دانش آموزان مهدی ولی نژاد

+ جامعه شناسی آموزش و پرورش 

+ ابرها دگرگون می‌شوند، دگرگون می‌کنند و دنیای فناوری را سیراب می‌کنند حمیدرضا تائبی

+ چه چیزی ترقی بشریت را توجیه می‎کند؟ یووال نوح هراری

+ چشم را باید شست…. جور دیگر باید دید دکتر سید کمال الدین موسوی

+ جنبش روش های آمیخته 

+ جامعه شناسی فرهنگی؛ انسان های جامانده دکتر منیژه نویدنیا

+ انگیزه پیشرفت پایین ‌تر از متوسط عثمان آچاک

+ جامعه شناسی شهری و حس زندگی؟ دکتر منیژه نویدنیا

+ چرا ناهنجاری؟ 

+ سخنرانی حسین پاینده در نشست روانکاوی و تحلیل‌های کلان اجتماعی (۲)؛ 

+ چرا کسب‌ و کارهای نوپای موفق به‌سادگی ممکن است شکست بخورند؟ حمیدرضا تائبی

+ بنیان‌های نابرابری اجتماعی دکتر محسن رنانی

+ روانکاوی درمان فرد یا اجتماع 

+ مقدمه‌ای بر تاریخ زیبایی‌شناسی مدرن؛  پُل گایر، ترجمه سیدجواد فندرسکی

+ ظرفیت آموزشی بازی های رایانه  

+ افراد معمولی چگونه به افرادی خارق‌العاده تبدیل می‌شوند مهسا قنبری

+ چپ و راست مرده‌اند، زمین را می‌خواهی یا آسمان را؟ 

+ مهم‌ترین فنآوری‌ها در سال ۲۰۱۸ 

+ هوش مصنوعی می تواند طی بیست سال آینده تهدیدی برای ۴۷ درصد از مشاغل باشد 

+ در حسرت توسعه رضا داوری اردکانی

+ آزادی علمی مقصود فراستخواه

+ سازماندهي گروههاي مشارکتي در سازمانهاي يادگيرنده 

+ مديريت دانش، نياز سازمان هاي امروز 

+ مديريت استرس مجيد يوسفي

+ رقابت بزرگان بر سر تراشه‌های هوش مصنوعی و خیزش آرام تکینگی به‌سمت ما! حمیدرضا تائبی

+ تغییر اجتناب ناپذیر است و باید به منظور ایجاد تحولات مدیریت شود. 

+ ⁠دانشگاه اصفهان برگزار می کند: ⁠دانشگاه اصفهان

+ به فرزندانمان رحم کنیم دکتر محسن رنانی

+ زلزله در سیارات دیگر چگونه رخ می‌دهد؟ 

+ ساختمان‌های هوشمند فرشته نجات انسان‌ها می‌شوند حمیدرضا تائبی

+ استفاده از سیل تصاویری که در زلزله به راه می‌افتد مهدی صنعت‌جو

+ توانمند باشید، تا عرصه را به سایرین واگذار نکنید. حمیدرضا مازندرانی

+ انواع سازمانها Organization Types از دیدگاه برنامه ریزی هدف ها و وسیله ها راسل ایکا ف

+ هوش سازمانیم ‌تجاری است، پس موفق می‌شوم! حمیدرضا تائبی

+ درک اشارات دست با تصویربرداری صوتی مهدی صنعت‌جو

+ نقش بی بدیل هوش مصنوعی بر شهرها و شهروندان آنها محسن راعی

+ مزایای سواد اطلاعاتی 

+ هوش مصنوعی انویدیا، هوای آفتابی را برای ماشین های خودران شبیه سازی می کند! علیرضا فرجی علیرضا فرجی

+ فراگیری: نیازی پایه ای 

+ قلسفه و زندگی روزمره. موسی اکرمی

+ خلاقیت نمادین دهه هشتادی ها 

+ فهم سواد اطلاعاتی 

+ نظریه سواد رسانه ای در گفتگو با دکتر هاشمی 

+ در سال جدید مهندسی نرم‌افزار را جدی‌تر دنبال کنیم حمیدرضا تائبی

+ باید که لذت آموختن را دوباره بیاموزیم پوریا ناظمی

+ انقلاب هوش مصنوعی و تاثیر آن بر جامعه و شرکت ها 

+ توانمند باشید، تا عرصه را به سایرین واگذار نکنید حمیدرضا مازندرانی

+ وجود یخ در مدار استوای مریخ 

+ ظهور «ابر انسان‌ها» طی ۲۰ سال آینده 

+ دانشمندان به استقبال مهمترین پرسش های بشر می روند! 

+ آینده پژوهی و انواع آینده. محسن گرامی طیبی

+ ضریب رشد استارتاپ‌های ایرانی، بالاترین در منطقه نزدیک به متوسط جهانی 

+ نگاه تان به آینده است یا اکنون؟ 

+ اینجا همه آدم‌ها این‌جوری نیستند* مهدی صنعت‌جو

+ بدرود سیارۀ زمین؟ لورین رابینسون

+ تهدیدات اینترنت اشیا 



info.ayandeh@gmail.com
©ayandeh.com 1995