Iranian Futurist 
Iranian Futurist
Ayandeh-Negar
Welcome To Future

Tomorow is built today
در باره ما
تماس با ما
خبرهای علمی
احزاب مدرن
هنر و ادبیات
ستون آزاد
محیط زیست
حقوق بشر
اخبار روز
صفحه‌ی نخست
آرشیو
اندیشمندان آینده‌نگر
تاریخ از دیدگاه نو
انسان گلوبال
دموکراسی دیجیتال
دانش نو
اقتصاد فراصنعتی
آینده‌نگری و سیاست
تکنولوژی
از سایت‌های دیگر


حاشیه و متن مرگ مرتضی پاشایی

اگر عضو یکی از شبکه‌های زیر هستید می‌توانید این مطلب را به شبکه‌ی خود ارسال کنید:
Twitter Google Yahoo Delicious بالاترین دنباله

[19 Nov 2014]   [ اکبر گنجی ]

 



توسط اکبر گنجی


 


مرتضی پاشایی، خواننده پاپ، پس از یک سال نبرد با مرگ، در ۳۰ سالگی درگذشت. شعرهای غمگین می‌خواند. اما غمی که او صدایش شده بود، غمی نبود که روضه‌خوان‌ها و مداحان ترویج کرده و می‌کنند. 


اعلام خبر مرگ او جمعیت زیادی را در اکثر شهرهای ایران به خیابان‌ها کشاند. مراسم تشییع جنازه او، حکومت و مردم و مخالفان را «غافلگیر» کرد. این همه جمعیت، در غیاب دعوت رسانه‌های رسمی، چگونه به طور خودجوش- از راه پیام هاى اینترنتى (وایبر، واتس آپ، فیسبوک و غیره) و حضوری- گرد آمدند؟ برای چه آمدند؟ 


سوگواری جمعی- همچون هر عمل فردی و جمعی دیگر انسانی- رفتاری معنی‌دار است. آدمیان با رفتارهای‌های خود، «کنش معنی دار» فاعل مختار را به نمایش می‌گذارند. منتهی در اینجا، همچون هر عرصه دیگری، با معانی متفاوتی روبرو خواهیم بود. بار اول، فاعلان/کارگزاران به فعل خود معنا (هدف، نیت، انگیزه، و...) می‌بخشند، بار دوم؛ ناظران/تحلیل گران با تبیین رفتار فردی و جمعی فاعلان، آن را از نو معنا می‌کنند. یکی از پرسش‌های اندیشه سوز فلسفه علوم اجتماعی این است: آیا معنایی که ناظر از رفتار فاعل دارد، باید‌‌ همان معنایی باشد که کارگزار از فعل خود دارد؟ کدام معنا (تبیین فاعل یا تبیین ناظر)، معنای اصلی رفتار است؟ کدام تبیین، بهترین تبیین رفتار جمعی است؟ 


غافلگیری جمعی


حکومت غافلگیر شد. برای اینکه فقط خودش مجاز است تا برای خودی‌ها مراسم تشییع جنازه گسترده برگزار کند و می‌کند. مخالفان/رقیبان نیز همیشه کوشیده‌اند تا مراسم تشییع جنازه نماد خود را به خوبی برگزار کنند. 


اما، 


اولاً: آنان نیازمند مجوز حکومت‌اند. 


ثانیاً: نظام نه تنها مجوز به آنان نمی‌دهد، بلکه به روش‌های سرکوبگرانه مانع تجمع آنان برای بزرگداشت نمادی می‌شود که مخالف رژیم بوده است. آیت الله منتظری یک نمونه از این سنت است. در چند سال گذشته، مراسم سالگرد او، به دلیل مخالفت رژیم، برگزار نشده است. 


مخالفان رژیم هم غافلگیر شدند، برای اینکه نه با نام مرتضی پاشایی آشنا بودند، نه ترانه‌ای از او شنیده بودند و نه در انتظار ظهور چنین تجمعی در اکثر شهرهای کشور بودند. 


مردم هم غافلگیر شدند. یک دفعه با جمعیت زیاد و قفل شدن شهر روبه‌رو شدند. آن‌ها سوگواری زیاد دیده‌اند، اما این یکی، با بقیه تفاوت داشت. 


حاشیه و متن مراسم پاشایی


این سوگواری چه معنایی داشت؟ چه چیز «متن» را تشکیل می‌داد و چه اموری «حاشیه» را؟ هر ناظر و تحلیلگری می‌کوشد تا با معنا بخشی به واقعه، متن و حاشیه خود را بسازد. بدین ترتیب، با متن‌ها و حاشیه‌های بسیار مواجه خواهیم بود. آیا مرتضی پاشایی- به عنوان خواننده پاپی که در ۳۰ سالگی گرفتار مرگی دلخراش شد- خود متن بود یا بهانه‌ای برای ظهور اموری دیگر؟ 


سرکوب موسیقی پاپ


موسیقی پاپ توسط جمهوری اسلامی به رسمیت شناخته نمی‌شود. اما آنان که می‌خوانند، جریان اجتماعی خاص خود را ساخته‌اند. جوان‌ها بیشترین افراد این جریان اجتماعی را تشکیل می‌دهند. پاشایی غمگین می‌خواند، غمی که برای گروهی از نسل جوان قابل فهم بود. چون در عمل آن را تجربه کرده‌اند. 


رهبران جمهوری اسلامی معمولاً این نوع جریان‌ها را نادیده می‌گیرند. آنان گمان می‌کنند که همچنان از طریق رسانه ملی (صدا و سیما)، منابر جمعه، مساجد، مدارس و دانشگاه؛ گفتمان مسلط را در دست دارند. اما حقیقت این است که اینک جامعه ایران «چند گفتمانی» است و هیچ کس نمی‌تواند مدعی تسلط گفتمانی در سطح جامعه مدنی شود. 


وقتی یک فقیه حکومتی در سن بالای ۸۰ سالگی می‌میرد، کل رژیم برای تشییع جنازه او بسیج می‌شوند. همه اطلاعیه صادر کرده و تمامی رسانه‌ها تمام وقت همه را به حضور در مراسم فرا می‌خوانند. حتی برای فقیهی که بیش از ۸۰ سال عمر کرده، سه روز عزای عمومی اعلام می‌شود. 


هیچ یک از این‌ها برای پاشایی صورت نگرفت. مراسم او، «چند گفتمانی» بودن جامعه را آشکار کرد. گویی، نارضایتی یک جریان اجتماعی از به رسمیت شناخته نشدن، در انتظار فرصت باقی ماند، به محض پدید آمدن فرصت، خود را به صورت انبوه به نمایش گذارد. 


چشم بستن بر تحولات عمقی جامعه


با تشبیهی می‌توان گفت، جوامع هم دارای ظاهر و باطن هستند. حکومت سرکوبگر ظواهر این جامعه را می‌بیند. آیت‌الله خامنه‌ای دائماً از ریزش و رویش سخن می‌گوید. مدعای او این است که اگرچه همیشه با ریزش مواجه بوده و هستیم، اما میزان رویش‌ها بسیار بیش از ریزش‌ها بوده و نسل جوان کاملاً با آرمان‌ها و سبک زندگی مقبول رژیم هماهنگ است. 


ولی از سوی دیگر، صدای مراجع تقلید و ائمه جمعه بلند است که ظواهر شرعی حتی در شهرهایی که دینی قلمداد می‌شوند، رعایت نمی‌شود. مراجع تقلید از وضعیت شهر قم راضی نیستند. اخیرا آیت الله علم الهدی از وضعیت مشهد ابراز نگرانی کرد. همه این‌ها به ظواهر جامعه می‌نگرند که به گمانشان «اسلامی» نیست. 


اما هیچ یک از آن‌ها به آنچه در باطن جامعه ایران می‌گذرد توجه ندارند. فرایندهای نهادینه شده بسیاری شکل گرفته و در حال گسترش است. آنچه بیش از پوشش و خورد و خوراک باید دیده شود، خودابرازگری دوران مدرن است. خواست دیده شدن از طریق خودابرازگری. 


«هویت»های جدید این گونه ساخته می‌شوند. استفاده از یک نوع عینک خاص یا یک نوع کلاه خاص آدمی را در سراسر جهان با استفاده کنندگان از‌‌ همان نماد هم هویت می‌سازد. شرکت در مراسم موسیقی پاپ هم آدمی را با دیگران هم هویت می‌سازد. این هویت‌ها خواستار نمایش و دیده شدن هستند. خواستار حرمت و ارج نهادنند. اما آنان با رژیمی روبه‌رو هستند که این گونه هویت‌ها را نفی می‌کند. به تعبیر دیگر، آیت الله خامنه‌ای به دنبال ساختن «الگوی سبک زندگی ایرانی- اسلامی» است که هنوز معلوم نیست که چیست؟ اگر روزی او موفق به ساختن چنان چیزی شود، آن هم یک سبک زندگی در میان صد‌ها نوع سبک زندگی خواهد بود. هویت‌های زیادی در جامعه ایران شکل گرفته و نهادینه شده‌اند. پاشایی نشانه بود. نشانه جریان‌های باطنی جامعه. 


جنازه‌ربایی


مخالفان و جمهوری اسلامی به سرعت کوشیدند تا مرتضی پاشایی را از آن خود سازند. حکومت که آغاز تلاش مخالفان را دید، به سرعت واکنش نشان داد. عکس پاشایی در حرم امام رضا را منتشر کرد، گفت که ترانه یکی از سریال‌های مذهبی تلویزیون را پاشایی خوانده است، وصیت کرده که در مراسم تشییع جنازه‌اش، پدرش روضه امام حسین را برایش بخواند- و خواند-، برایش در تالار وحدت مراسم گرفتند و برخی از مسئولان در مراسم شرکت کردند، برخی دیگر اطلاعیه دادند، خبرگزاری فارس- متعلق به سپاه- برایش فیلم ساخت، همه رسانه‌های حکومتی عکس‌های زیادی از مراسم منتشر کردند، و غیره و غیره. 


جمعیت فروان امکان دفن را فراهم نمی‌آورد. گفتند جنازه را روز دیگری دفن خواهند کرد. تعداد زیادی که پراکنده شدند، جنازه را دفن کردند. بدین ترتیب، حداقل نگذاشتند تا مخالفان آن مراسم را به «اعتراض سیاسی» مبدل سازند. پاشایی متعلق به گفتمان جمهوری اسلامی نبود، اما مخالفان هم نمی‌توانند او را از آن خود سازند. «جنازه‌ربایی» کار جمهوری اسلامی است، دموکراسی‌خواهان مدافع حقوق بشر نباید به شیوه‌های اخلاقاً ناموجه رژیم توسل جویند. 


سیمین بهبهانی نمونه خوبی است. او قطعا با جمهوری اسلامی مخالف بود، اما بیانیه‌های سیاسی‌ای که امضا می‌کرد، علیه حمله به عراق و لیبی و سوریه بود. آن بیانیه‌ها آن چنان ضد امپریالیستی و ضد هرگونه مداخله خارجی بودند که برخی آن‌ها را «مارکسیستی/لنینیستی» به شمار آوردند. اما پس از درگذشت این شاعر ملی، مدافعان جنگ‌های به اصطلاح عادلانه و تحریم‌های فلج کننده اقتصادی، کوشیدند تا وی را از آن خود سازند. این شاعر ملی، افکار سیاسی‌اش با افکار سیاسی برخی افراد و گروه‌ها تعارض بنیادین داشت. 


پس از اینکه پاشایی به جمهوری اسلامی تعلق نداشت نمی‌توان نتیجه گرفت که به مخالفان تعلق داشت. او به راه خود می‌رفت که راه جمهوری اسلامی نبود، اما راه مخالفان جمهوری اسلامی هم نبود. آیا فراموش کرده‌ایم که برخی از مخالفان جمهوری اسلامی با شرکت گروهی از هنرمندان و نویسندگان- از جمله محمود دولت آبادی- در سخنرانی حسن روحانی چگونه برخورد کردند؟ 


«نارضایتی عمومی» و «اعتراض سیاسی»


در ایران، اکثریت مردم، به دلایل عدیده، از وضعیت موجود و جمهوری اسلامی ناراضی هستند. «نارضایتی عمومی» شرط لازم «اعتراض سیاسی» است. اما نباید گمان باطل برد که نارضایتی عمومی‌‌ همان اعتراض سیاسی است. 


دموکراسی خواهان باید از فرصت‌ها برای قدرتمند ساختن مردم و درست کردن پایگاه اجتماعی برای خود استفاده کنند. زمین مبارزه با رژیم را باید گسترش داد. هنر و ورزش هم میدان‌های مبارزه‌اند. اما به‌‌ همان صورتی که بدون ارتباط با کارگران و دنبال کردن منافع آنان نمی‌توان به مشارکت آنان در «اعتراض سیاسی» امید بست، در دیگر قلمرو‌ها نیز نمی‌توان انتظار همراهی بدون ارتباط را داشت. نیرویی که خواهان عبور از جمهوری اسلامی به نظامی دموکراتیک است، باید کاری انجام دهد تا محصول کارش را درو کند. 


مرتضی پاشایی رفت. اما او در جامعه ایران کار می‌کرد. فرصت اندکی داشت. از آن فرصت بسیار کوتاه، با همه بن بست‌هایی که در برابرش ایجاد کرده بودند، استفاده کرد. مخالفان- بیشتر از حکومت- او را نمی‌شناختند. ولی اینک همه او را می‌شناسند. قلب‌های بسیاری را همراه خود کرد و سیلی به راه انداخت تا نشان دهد جامعه زنده است و آماده استفاده از فرصت‌ها.


مطلب‌های دیگر از همین نویسنده در سایت آینده‌نگری:


منبع:


بنیاد آینده‌نگری ایران



شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰ آوریل ۲۰۲۴

ستون آزاد

+ "زدن سر هشت پا" و حکایت "ببر کاغذی" رضا علوی

+ جهانِ پس از جنگ غزه  رضا علوی

+ آیا اسراییل بر نفت و گازغزه چیره خواهد شد ؟ رضا علوی

+ توتالیتریسم چیست؟ حسین مولا

+ گفتگو بارد هوش مصنوعی با حسین مولا حسین مولا

+ تفاوت مبارزه جوانان در زمان حکومت شاه ایران برای آزادی و دمکراسی با مبارزه جوانان کنونی برای آزادی و دمکراسی علیه جمهوری اسلامی چیست؟ گفتگو حسین مولا با بارد بزرگترین هوش مصنوعی گوگل

+ دو حادثه مهم  رضا علوی

+ جوانانیکه در جنبش زن زندگی آزادی شرکت کردن در چه سنینی بودند؟ Bard هوش مصنوعی

+ خود آموز دیکتاتورها رندال وود کارمینه دولوکا

+ موانع توسعه دموکراسی در خاورمیانه  دکتر امیر ساجدي

+ راز یک کشتار  رضا علوی

+ آیا غول خفته بیدار می شود ؟  رضا علوی

+ ریزش مداحان در این عاشورا رضا علوی

+ رهبر نقاب دار!  رضا علوی

+ بخش سوم : "لاریجانی ها " ؛ مردانی برای تمام فصول رضا علوی

+ حقوق زنان - کانون درگیری. فرهاد یزدی

+ آمریکا ؛ به کجا چنین شتابان ؟ رضا علوی

+ جهان و ایران در آغاز سال نو خورشیدی. فرهاد یزدی

+ نبرد برای نامزدی  رضا علوی

+ . 

+ ایران لیبرال فرهاد یزدی

+ روز جهانی زنان گرامی باد  گیتی پورفاضل

+ سالروز حمله روسیه به اوکراین فرهاد یزدی

+ کالبد شکافی" پرویز ثابتی" رضا علوی

+ سقوط محسن رنانی

+ فشار برملت ایران از دو سو. فرهاد یزدی

+ نشست واشنگتن – تلاش در راه ذلیل کردن جنبش ملی ایران فرهاد یزدی

+ الگوی روسی چپاول اموال ملی فرهاد یزدی

+ امنیت ملی – بخش دوم فرهاد یزدی

+ امنیت ملی در دهه سوم سده بیست و یکم فرهاد یزدی

+ آیا روسیه، جمهوری اسلامی را به عنوان متحد استراتژیک خود محسوب می کند؟ رضا علوی

+ منافع ملی و استقلال فرهاد یزدی

+ نقش "طنز" و شعار های "کاف دار" در جنبش انقلابی ایران رضا علوی

+ قشر میانه ایران مهرداد: یکی از همکاران سایت آینده نگر

+ دیگر چین به ایران اهمیت نمی‌دهد ! رضا علوی

+ نقش توازن قوا در جهان در خیزش ملی فرهاد یزدی

+ نیروهای مسلح در دو مقطع تاریخی فرهاد یزدی

+ تراژدی جمهوری اسلامی با مهسا امینی آغاز و با محسن شکاری پایان می‌یابد!  دکتر شیرزاد کلهری

+ دستاوردهای جنبش انقلابی ایران یکی از همکارن سایت آینده نگر از ایران

+ از خیزش اجتماعی تا انقلاب سیاسی فرهاد یزدی

+ پایان کار رژیم، تکیه بر عصای سلیمان شیرزاد کلهری

+ انقلاب سیاسی فرهاد یزدی

+ انقلاب مدرن ایران شیرزاد کلهری

+ ادامه خیزش اجتماعی – سیاسی ایران فرهاد یزدی

+ بیانیه شماره ۱ لیدرهای میدانی  لیدرهای میدانی

+ خیزش اجتماعی نسل جوان ایران فرهاد یزدی

+ اولویت پاسداری از یک پارچگی سرزمینی ایران فرهاد یزدی

+ با کمال تاسف و تاثر از در گذشت دوست نازنین مان محمد امینی .

+ اعتراضات مردم و راهکار های روی میز حکومت یکی از همکارن سایت آینده نگر از ایران

+ تعلل نیروهای مسلح فرهاد یزدی

+ آینده در کوتاه مدت فرهاد یزدی

+ سپاه پاسداران و نجات ایران فرهاد یزدی

+ رسالت انسان در برابر آزادی سعیده امین‌زاده

+ ایران – روسیه - اوکراین فرهاد یزدی

+ نیاز به زمان فرهاد یزدی

+ مبارزه مدنی و چرائی آن کیومرث صابغی

+ دو بازنده – یک برنده. فرهاد یزدی

+ نظام سیاسی در ایران آینده فرهاد یزدی

+ آیا بایدن در انتخابات ۲۰۲۴ کاندید خواهد شد ؟ رضا علوی

+ اسطوره سیاسی از دموکراسی آمریکا تا اقتدار گرائی چین پرفسورجیم دیتو

+ اسطوره جدید و آینده سیاسی عربستان سعودی -

+ فرمان فرمایی روسیه بر نظام اسلامی فرهاد یزدی

+ دگرگونی قدرت در کانون نظام فرهاد یزدی

+ برجام در تاریکی رضا علوی

+ برای مام زمین در روز زمین فرهاد یگانه‌

+ تکرار تاریخ، نابودی محتوم دیکتاتورهای بزرگ به دست خودشان است فرهاد یگانه‌

+ چرا رابطه کشورهای غربی و روسیه پس از پایان جنگ سرد، به چنین کابوسی برای اردوگاه کشورهای غربی ختم شد؟ فرهاد یگانه‌

+ تاثیر جنگ اوکراین فرهاد یزدی

+ نوروزتان مبارک .

+ چیرگی «جبهه موافقت» بر «جبهه مقاومت» رضا علوی

+ نخبه گان یا پخمه گان در حکومت اسلامی  رضا علوی

+ رویا یا کابوس ؟ رضا علوی

+ خودکامگی  تیموتی اسنایدر

+ نگاهی بر موقعیت ایران در منطقه فرهاد یزدی

+ در باره انتخابات ۱۴۰۰ مجید / ایران

+ حسن هم از میان ما رفت گروهی از یاران دیروز، امروز و فردای حسن

+ در باره ظریف ... و میدان  مجید / ایران

+ نظام اسلامی و اردوی خاور بر علیه باختر فرهاد یزدی

+ چرا سازمانهای اطلاعا تی معتقدند که آینده جهان تیره و تار است ترجمه: کیومرث صابغی

+ تضمین حداقل درآمد یکسان برای تمام شهروندان. فرهاد طالع

+ قرار داد ۲۵ ساله ؛ ماندگاری حکومت یا ترکمانچای ؟ رضا علوی

+ سخنی با آقای مهاجرانی. محمد امینی

+ مذاکره غرب با نظام اسلامی فرهاد یزدی

+ هنر فاشیست نبودن ترجمه ناصر فکوهی

+ با ناسيوناليسم راه به جايي نمي‌بريم عظيم محمودآبادي

+ در آستانه چهل و دومین سالگرد انقلاب فرهادی یزدی

+ روز سياه  رضا علوي

+ مصباح یزدی ؛ معمار خشونت مقدس و طرا ح "کادرسازی " رضا علوی

+ حمله به ایران و یا حزب الله؟ فرهاد یزدی

+ تهدید از سوی قفقاز فرهاد یزدی

+ بهار آن سال و «بهار هر سال...» محسن یلفانی

+ بحران امنیتی و حکومت نظامیان فرهاد یزدی

+ جستجوی کار در ایران امروز 

+ سیاست دولت نوین آمریکا در منطقه فرهاد یزدی

+ اوباما برجام را آورد و ترامپ آنرا پاره کرد- چرا؟ مجید / ایران

+ ارزش های اندیشه های دکتر فاطمی  رضا علوی

+ مرگ نهائی رژیم  فرهاد یزدی

+ آتش افروزی در قفقاذ فرهاد یزدی

+ اندیشه چپ ، خادم غرب مهندس صلاح الدین همایون

+ تنگ تر شدن حلقه فشار فرهاد یزدی



info.ayandeh@gmail.com
©ayandeh.com 1995